Joulun jälkeen kevyemmin

Kaupallinen yhteistyö: Forever-blogi: Terveys & Hyvinvointi

kevyt joulu

Lähes viikon mittaisen mässäilyn jälkeen voi vaaka näyttää jopa +5kg. Se ei kuitenkaan ole pelkästään lihoamista. On fysiologinen mahdottomuus kirjaimellisesti lihota kiloa enempää muutamassa päivässä. Suurin osa kiloista on kehoon kerääntynyttä nestettä. Paitsi tunnetumman suolan nestettä sitovan vaikutuksen lisäksi myös hiilihydraatit keräävät nestettä. Siis myös joulun suolaisten sillien, sienisalaattien ja savulohen lisäksi kaikki laatikot, rosollit ja piparit keräävät kehoon nestettä nostaen vaa’an lukemat huippuunsa.

Herkuttelun myötä ylimääräisiä kaloreita toki kertyy. Puhutaan kuitenkin vain kilosta tai korkeintaan parista. Ne sulavat kuitenkin yleensä luonnollisin keinoin kun ihminen palaa normaaleihin arjen rutiineihinsa. Elimistön täysien hiilihydraattivarastojen ja turvonneen olon ansiosta raikastuu ja puhdistuu ruokavalio useimmiten itsestään. Lisäämällä veden juontia ja liikuntaa, aktivoituu aineenvaihdunta niin että luontainenkin energiankulutus lisääntyy.

Joulun jälkeiselle masentumiselle ja ahdistumiselle tuskin on siis tarvetta. Puhumattakaan itsensä rääkkämiselle täyden tehon treeneillä. Kun olo on muutenkin raskas, ei kannata tehdä päivittäin raskaita treenejä vaan jopa tehdä harjoitukset hieman kevyempänä kuin tavallisesti.

Oma reseptini hyvään oloon joulun jälkeisellä viikolla on vaihtaa päivittäinen työmatkapyöräilyni kävelyyn ja lisätä iltaani puolen tunnin kävelylenkki josta koiranikin on kiitollinen. Kaksi tunnin mittaista hölkkälenkkiä juoksun sijaan ja kaksi tunnin mittaista kuntosalitreeniä rauhallisella teholla hiitin sijaan. Ehkäpä piipahdan uimahallissakin, jossa saan kevyen aerobisen harjoittelun lisäksi hyvää liikkuvuutta. Lautaseltani puhdistan ylimääräisen suolan, kaiken kovan rasvan ja turhat hiilihydraatit. Aamiaiseksi raikasta maitorahkaa marjoilla ja siemenillä, lounaaksi kasvissosekeittoa raejuustolla, välipalaksi kourallinen pähkinöitä sekä aamu- että iltapäivällä, ja illalliseksi kananrintafilettä höyrytetyillä kasviksilla ja runsaalla vihersalaatilla. Loraus öljyä ja sitruunaa ja kaiken lisäksi pari-kolme litraa vettä.

Ole itsellesi siis armollinen. Näillä resepteillä hyvä olo tulee taatusti viikossa ja uusi vuosi vaihtuu tyytyväisenä.

 

Sanna Ilppola
Fustra-valmentaja

Kommentit (1)
  1. Anitta Erenius
    29.12.2015, 11:08

    Kilot kuriin Keho kiinteäksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: