Joulukiire kuriin liikunnalla

Kaupallinen yhteistyö: Forever-blogi: Terveys & Hyvinvointi

Joulunaika on kiireistä aikaa, erityisesti meille aikuisille. Ennen lomia pitää saada työt vietyä tiettyyn pisteeseen, lahjat pitää hankkia ja koti koristaa joulukuntoon. Kaiken tämän joulukiireen keskellä, älä unohda omaa liikkumistasi, sillä se auttaa sinua jaksamaan paremmin.

Liikunta vähentää stressiä

Monelle joulukuu on yksi kiireisimmistä kuukausista koko vuotena. Vaikka vuoden viimeinen kuukausi päättyy leppoisaan lomailuun, sitä edeltää kuitenkin pitkät ja rankat viikot, jolloin valmistaudutaan joulun tuloon. Liian moni meistä nipistää kiireisen joulukuun ajan omasta hyvinvoinnistamme ja vähennämme esimerkiksi liikuntaa.

Se on kuitenkin vain karhunpalvelus itsellemme, sillä samalla kun vähennämme liikkumista, tuntuu joulukuun kiire meistä yhä raskaammalta. On nimittäin todistettu, että liikunta on toimivin lääke stressin hoitoon ja jopa sen ennaltaehkäisyyn. Samalla liikunnan puute on puolestaan yksi stressitasoa nostavista tekijöistä.

Sen sijaan, että laitat kuntoilun jäähylle joulukuuksi, kokeile uutta stressittömämpää lähestymistapaa tällä kertaa.

Vinkit, miten joulukiire selätetään liikunnalla

Parhaiten stressiä karkottaa aerobinen liikunta. Voit suunnata lenkkipolulle tai ryhmäliikuntaan ja hikoilla samalla stressitasosi alas. Tärkeää stressinhallinnan kannalta on, että valitsemasi liikuntamuoto on sellainen, mikä kohottaa kuntoasi. Tutkimusten mukaan hyvä määrä on vähintään 30 minuuttia aerobista liikuntaa kerralla ja 3 kertaa viikossa. Tämä määrä alentaa stressiperäisten sairauksien riskiä merkittävästi.

Jos sinusta tuntuu, että aikaa liikunnalle ei ole, liitä liikunta mukaan arkeesi. Herää aikaisemmin aamulla ja käy aamujumpassa tai juoksulenkillä. Kävele päivällä kauppaan ja kanna jouluostokset sieltä kotiin. Kävele reippaasti, jotta kuntosi nousee samalla ja saat parhaan mahdollisen hyödyn liikunnasta. Käy illalla uimassa tai pelaamassa palloa ystävien kanssa. Valitse kahvilan sijasta tapaamispaikaksi joku sellainen, missä voitte yhdessä liikkua ja tiputtaa stressitasoja alas.

Myös ravinnolla on suuri merkitys stressitasoomme. Syö tasapainoisesti ravinteikasta ruokaa sekä runsaasti hedelmiä ja vihanneksia, niin voit paremmin. Esimerkiksi kananmunat ja vihannekset auttavat laskemaan veren kortisolitasoja (stressihormoni). Täysjyvätuotteet auttavat puolestaan proteiineja säätelemään kehon kortisolin tuotantoa.

Stressitöntä joulukuuta

Joulukuun ei ole pakko olla yhtä tuskaa ja stressaamista, voit hoitaa sen tällä kertaa erilailla. Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi, nauti ulkoilusta sekä ystävien kanssa liikkumisesta ja hoida joulun kiireet stressittömämpänä kuin koskaan ennen. Anna itsellesi joululahjaksi stressitön joulukuu, sekä ihana nautinnollinen joulu siihen päälle. Parempaa lahjaa et voisi toivoakaan.

 


Sinua voi kiinnostaa myös

5 vinkkiä, joilla kuntosalille lähteminen onnistuu vuoden pimeimpänäkin aikana

Pimeä aika alkaa – näin pääset helpommin sängystä ylös kaamosaikana

Totuus aineenvaihdunnasta – näillä keinoin nopeutat

Palaudutko ja lepäätkö riittävästi? Firstbeatista tietoa palautumisen tueksi.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: