Fit you too
Fit you too

Testaa sujuuko sinulta tämä yksinkertainen lihaskuntoliike?

Olen viimeisien vuosien aikana vetänyt lukuisia lihaskuntotestejä kaikenlaisille liikkujille ja toki joukkoon mahtuu niitä liikkumattomiakin, jotka on esim työnantajan painostuksesta paikalla. Minusta kuilu näiden kahden ryhmän välillä on aika huomattava ja tutkimuksissakin on osoitettu, että hyväkuntoiset pysyy hyväkuntoisina ja huonokuntoiset on yhä huonommassa kunnossa. Yritysporukassa voi olla samaan aikaan ihan huippukuntoisia ja sitten todella rapakuntoisia.
Minusta se ei todellakaan ole mikään naurun asia, jos JO nelikymppisenä on aivan surkeassa jamassa fyysisesti! Moni kuitenkin heittää homman vähän lekkeriksi ja vitsailee omilla huonoilla tuloksilla. Tosin itselleen nauraminen on usein vain mekanismi, jolla suojaa itseään pettymyksen tunteelta. Koitan ainakin itse antaa aina heti siinä tilanteessa matalan kynnyksen vinkkejä ja toki jokainen saa kuntotesteistä itselleen ihan kirjalliset ohjeet. Näin ei ehkä saisi ajatella, mutta usein tuntuu, että menee ihan kuuroille korville!
Huono liikkuvuus altistaa loukkaantumiselle ja istumatyö aiheuttaa kipuja huonosta työasennosta johtuen. Moni kertoo ihan avoimesti, että tulehduskipulääkkeitä tulee nappailtua harva se viikko, vaikka useimmat saisivat varmasti avun ihan silläkin, että pitäisivät itsestään parempaa huolta.
Tiedän, että näin ”nuorena” ja hyväkuntoisena  on helppo huudella, mutta ihmisiä pitäisi herätellä jotenkin ottamaan omasta terveydestään vastuu! Kuntotestit kaikessa inhottavuudessaan ovat kuitenkin hyvä hetki katsoa totuutta silmiin; Olenko fyysisesti kunnossa vai en? Toki voidaan olla montaa eri mieltä siitä, ovatko kaikki kuntotestin liikkeet tätä päivää ja mitataanko niillä oikeita asioita? Ei kannata kuitenkaan tarttua lillukanvarsiin; Jos on huonossa kondiksessa, niin se on ihan sama laitetaanko se ihminen juoksumatolle vai kuntopyörän päälle puuskuttamaan! Sama juttu liikkuvuustesteissä. Niinkin yksinkertainen asia kuin käsien saaminen lattiaan jalat suorana on monelle sula mahdottomuus! Ei siinä kovin kummoisia analyysejä tarvi tehdä. Toinen hyvä testi on ottaa harjanvarresta kiinni suorin käsin ja kokeilla saako kädet pään taakse kun on Y-asennossa.
Tähän loppuun heitän teille haasteen! Olen nimittäin huomannut, että punnerrus on yllättävän monelle (etenkin naiselle) todella haastava liike varpaat maassa.
Vartalon hallintaa, sekä keskivartalon ja ylävartalon voimaa voi myös testata seuraavalla tavalla (tämä on osa myös kaikkien ”rakastamaa” burbee -liikettä)
1. Mene vatsalleen makaamaan ja aseta kämmenet noin rinnan korkeudelle lattiaan, sormet eteenpäin.

2. Laita ensin varpaat alle ja kokeile, saatko nostettua itsesi ylös suorille käsille niin, että koko vartalo pysyy noston ajan suorana lankkuna. Eli ei niin, että ensin nousee peppu ja tai yläkroppa.

3. Jos tämä ei onnistu varpaat maassa, niin laita polvet lattiaan ja kokeile sama uudestaan.

Usein punnerruksessa on helpompaa laskeutua alas, kuin nousta ylös 😀 . Siksi tämä liike on aika armoton ja vaatii myös hyvää keskivartalon hallintaa. Meinasi itselläkin tulla vähän kuuma kun piti tehdä kuvia varten useampi toisto!

No, miltä vaikuttaa – läpäisitkö tämän lihaskuntotestin?? 😉

PS. Muistathan tykätä Fit you too -blogista facebookissa TÄÄLLÄ? Saat feediisi aina uusimmat postaukset!

Kommentit (4)

  1. Reetta

    Nousi, mutta ei helpolla. Kuinkakohan moni kokeili heti tekstin luettuaan myös saako kädet lattiaan, allekirjoittanut ainakin 😀 Tämän tekstin jatkoksi voisit kehitellä jonkun punnerrushaasteen tai vastaavan? Oli pakko koettaa kuinka monta punnerrusta menee ja tuskalla meni 5..

    • fityoutoo

      Hyvä hyvä! Mulla on punnerrushaaste jo luonnoksissa. Oon vaan aika huono punnertamaan.. Valmistelen siihen itseäni henkisesti!

  2. Jasmin

    Nyt oli kyllä ihan iltalehtitasoinen klikkiotsikko 😀

    • fityoutoo

      Haha, totta muuten! 😀 Mutta otsikolla on tosi paljon väliä, jos se olis ollut ”Punnerrus on mukava liike” niin ketäön ei kiinnostais! Okei, eihän se ookkaan mukava…

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.