Fit you too
Fit you too

Näillä vinkeillä saat monipuolisuutta ruokavalioosi!

Jotkut mieltävät terveellisen ruokavalion jotenkin yksipuoliseksi ja rajoittuneeksi, mutta itse olen täysin päinvastaista mieltä! Ymmärrän kyllä mistä tuo ajatus kumpuaa; Kun olin joskus kisadieetillä, niin ruokavalio oli kyllä omastakin mielestäni aika yksipuolinen, vaikka tavallaan terveellinen. Ruokavaliossani tuolloin ei ollut esimerkiksi juuri ollenkaan ns. turhia kaloreita ja erittäin vähän sokeria. Silti tuntui, että söin suunnilleen max 10 erilaista ruoka-ainetta päivässä. Ja tietysti joka päivä ihan samaa.

Kun syö monipuolisesti, niin suuremmalla todennäköisyydellä saa ruokavaliostaan kaikkia tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita luonnollisessa muodossa. Itse en myöskään mietin sen kummemmin ”makroja” vaan monipuolisuuden ansiosta ruoassa on varmasti proteiinia, hyviä rasvoja ja hiilareita.
Mulla on itselläni sellainen ajatus, että lautasella pitää olla vähintään viisi eri ruoka-ainetta, mieluummin lähemmäs 10. Jos taas palaan siihen mun dieettiruokavalioon, niin niissä muovirasioissa saattoi olla pelkästään kanaa ja riisiä. Salaatti oli usein pelkkää he-ma-paa ja vihersalaattia, kurkkua ja tomaattia. Noissa ei kovin kummoiset ravintoarvot ole! Sen takia mä nykyään keskityn mieluummin monipuolisuuteen kuin siihen, että ruoan pitäisi olla jotenkin yliterveellistä. Mun mielestä se on usein aika harhaanjohtava lähtökohta. Sitäpaitsi todella yksipuolinen ruoka on yleensä myös todella tylsän makuista! Toki se yleensä vaatii myös hieman enemmän pilkkomista, mutta on sen arvoista.

 
Tässä on neljä eri tapaa, joilla saat helposti vaihtelua ruokavalioosi ja aika helposti!

  • Osta aina kaupasta vähintään 5 eri vihannesta ja yksi salaattipussi, jossa on erilaisia salaatteja! Mä ostan perus kurkun ja tomaatin lisäksi myös paprikaa, kukkakaalia ja punasipulia. Lisäksi nappaan pakastealtaasta pari pussia pakasteherneitä salaattiin. Tykkäättekö muuten laittaa salaattiin hedelmiä? Mun suosikit on viinirypäleet tai melonit!
  • Omatekoinen granola on niin paljon parempaa kuin kaupan mysli ja jopa onnettomin tunari osaa tehdä sitä: Sulata kulhossa pari rkl kylmäpuristettua kookosöljyä tai voita ja lisää sinne isoja kaurahiutaleita, makusi mukaan pähkinöitä, siemeniä (chiat mun suosikki!), kookoslastuja, kuivattua marjoja, loraus hunaja, hiukan suolaa ja mausteeksi kanelia. Uuni 200 asteteeseen ja kun olen sekoittanut granolan, niin levitä se uunipellille. Granola paahtuu n.5minuutissa vähän uunista riippuen. Muista, että pähkinät kärtsäävät nopeasti. Nauti jurugrtin tai kaurajugurtin ja hedelmäsoseen/marjojen kanssa.

  • Puuron tuunaaminen on niin 2018 😀 ! Puuron menee oikeasti melkein mitä vaan – jopa kananmunaa! Mä laitan yleensä siementen lisäksi kuivattuja hedelmäpaloja, proteiinijauhetta ja marjoja. Keitän usein puuron puoliksi kauramaitoon ja puoliksi veteen, jolloin siitä tulee tosi paljon kermaisempaa.
  • Mun yksi lempiruoista on ehdottomasti kasvissosekeitto! Kattilaan bataattia, perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, lanttua, sipualia ja pari kasvisliemikuutiota. Kun kaikki vihannekset on pehmeitä, niin siivilöi keitinliemi eri astiaan. Kun soseutat kasviksia niin kaada keitinlientä takaisin sitä mukaan kunnes keitto on sopivan juoksevaa. Voit soseuttaa joukkoon myös linssejä, jotka tuo proteiinia keittoon. Paras on tietysti, kun mukaan heittää vielä koskenlaskija-juustoa ja Meiran kasvissosekeitto -maustetta joka on PARASTA!

Syötkö mielestäsi riittävän monipuolisesti? Tuleeko tehtyä ”överisaalaatteja”, granolaa, tuunattuja puuroja tai kasvissosekeittoa? 

Kommentit (1)

  1. Sonja

    Kyllä pääsääntöisesti tulee syötyä ”terveellistä kotiruokaa” mutta kyllä monipuolisuudessa olisi välillä kehitettävää. Överisalaatit on suurta herkkua ja kesällä tuli tehtyä evääksi töihin. Arjessa ne vähän unohtuu, koen ehkä helpommaksi tehdä isomman satsin kerralla jotain ruokaa.. Puuroa tulee syötyä lähes päivittäin, yleensä marjojen kera, mutta voisi niitäkin tuunata vielä enemmän. Sosekeitot kuuluu myösb vakioruokiin 🙂 Pitääpä tehdä taas granolaa pitkästä aikaa, viimeksi vähän kärähti, joten täytyypä olla seuraavaks tarkempi 😀 Tykkään itse laittaa kuivatut hedelmät vasta uuniin jälkeen siihen..

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.