Fit you too
Fit you too

Näihin treenilupauksiin sorrun kerta toisensa jälkeen (enkä koskaan pysty pitämään niitä..)!

 

Mä huomaan aina kerta toisensa jälkeen, että treenin suhteen toimii aina sama toimiva rutiini. Toki välillä saatan yllättää itseni tekemällä jotain uutta, mutta yleensä en. Olen noin sata kertaa esimerkiksi kehunut aloittavani jonkun uuden lajin, mutta parin viikon jälkeen totean, että aikaa on rajallisesti ja kaikki matalan kynnyksen jutut toimii elämässäni tällä hetkellä parhaiten. Oon ollut todella positiivisesi yllättynyt siitä, että olen käynyt nyt 2kk ilmajoogassa joka maanantai ja se onkin toistaiseksi ainoa tiettynä päivänä ja tiettyyn kellonaikaan tapahtuva aktiviteetti, johon voin sitoutua.
Lupausten tekeminen ja niiden rikkominen on aivan inhimillistä. Vain aika näyttää mikä toimii ja mikä ei. Kannustan aina ihmisiä tekemään sellaisia asioita, joista tulee itselle hyvä mieli ja kelloa ei tarvitse koko ajan kytätä. Tämä pätee myös treeniin.  Vaikka moni teistä saattaa luulla, että mulla on jotenkin todella hyvä selkäranka, niin ihan samalla tavalla mäkin uhoilen milloin mitäkin ja todistan uhoni vääräksi.

 

Voin salin sijasta treenata yhtä hyvin kotona!

Kotitreeni voi olla aivan yhtä tehokasta kuin muuallakin tehty treeni, mutta usein kotona on liikaa häiritseviä tekijöitä, jotka vievät oman keskittymiseni muualle. Tottakai venyttelen ja rullailen kotona useinkin, mutta sellainen ”otan kahvakuulan tähän olohuoneeseen ja alan riuhtoa” -tyyppisen treenin toteuttaminen on kyllä hirmu hankalaa. Kesällä tein jonkun verran lihaskuntoa esimerkiksi lenkin jälkeen pihalla, mutta kyllä mun tapauksessa se paras ja tehokkain treeni tulee ulkona lenkkipolulla tai salilla. Sen verran itseohjautuva onneksi olen, etten tarvitse ryhmää tai jotain muuta vetämään treenin, vaan saan kyllä itsestäni irti aivan yksinkin treenatessa.
Jos itse kaipaat kotitreeneihin ideaa, niin kannattaa ladata puhelimeen YPT treenisovellus! Siellä on tasaisesti vaihtuvat treenit niin kotiin, kuin salillekin! 

Teen vatsalihasliikkeet treenin jälkeen kotona!

Oon nyt treenannut Piia Pajusen PROVE -treenin treeniohjeilla (sain valmennuksen käyttööni blogin kautta) ja valmennus on ollut kerta kaikkiaan hyvä kokonaisuus! Salitreenit ovat todella selkeitä ja melko nopeitakin, mutta niissä kuten useissa salitreeneissä on aina ne perhanan vatsalihasliikkeet 😀 . Ja vielä viimeisenä!!! No, tälle on tietenkin ihan looginen selitys, miksi vatsat tehdään aina viimeisenä: Keskivartalon voimaa tarvitaan lähes jokaisessa liikkeessä, joten ei ole järkeä väsyttää heti kättelyssä sitä tärkeintä lihasryhmää koko treenin kannalta.
Keskivartalon vahvistaminen on todella tärkeää, mutta jos mä en tee niitä vatsoja sitten heti sen muun treenin jälkeen niin ne kyllä jää. En mä niitä vatsalihasliikkeitä siellä kotona sitten enää jaksa tehdä! Nyt mä oon koittanut vaan sinnikkäästi tehdä jokaisen treeniohjelmassa olevan liikkeen ilman mitään muttia.

 

Voin hyvin treenata salilla myös ilman musiikkia, joten kuulokkeiden jääminen kotiin ei haittaa treeniä!

Mulla on bluetooth kuulokkeet, jotka on kyllä salilla aivan korvaamattomat! Ja jos ne jää kotiin, niin pettymys on valtaisa. Viime kerralla mulla oli mukana vain tavalliset kuulokkeet, mutta ei mitään paikkaa missä pitää puhelinta. Työnsin sitten puhelinta milloin urheiluliivien etu- ja milloin takapuolelle. Olin niin hikinen, että puhelin oli pakko kääriä kassista löytyneeseen sukkaan! Johto oli koko ajan tiellä ja korvanapit putoilivat korvista. Meni ihan totaalisesti hermo ja treeni kulki vähän huonosti!
Mulla on myös tietyt biisit silloin, kun haluan tehdä jonkun liikkeen oikein veren maku suussa! Jos salilla soi joku Taikapeili, niin turha odottaa, että maastavedossa tulee ennätys.

 

Lähden treenaamaan kun lapset ovat menneet nukkumaan!

Mä oon nyt joitakin viikkoja käynyt aamukävelyllä seiskan maissa. Oon ollut aivan hemmetin ylpeä itsestäni, että oon saanut nuo aamulenkit rutiiniksi! Mutta iltatreeni on kyllä aivan mahdoton rasti mulle. Jos jätän treenin iltaan, niin se jää 99,9% tekemättä. Usein olen niin väsynyt jo kahdeksan aikaan, että ajatus siitä että raahaan takapuoleni vielä jonnekin salille tai lenkille on aika ylivoimainen. Meidän salille pääsee klo.22.30 asti, joten sen puolesta voisin aivan hyvin mennä sinne illallakin. Toisaalta sitten taas jos haluan herätä aamulla 6.30 niin noin myöhäinen iltatreeni saattaisi vaikuttaa liikaa yöuniin, enkä pääsisi ajoissa nukkumaan.

Millaisia treenilupauksia sinä olet tehnyt ja mitkä niistä ovat pitäneet? Entä mitkä eivät?

Ps. Terveisiä sairasvuoteelta.. Ihmettelin kun parina iltana koski kurkkuun ja tänään alkoi nousta käsiin rakkuloita. Ilmeisesti meidän pojilla jo pari viikkoa sitten ollut enterorokko on nyt tarttunut myös minuun. Toivotaan, että rokko pysyisi vain muutamissa rakkuloissa, enkä olisi kovin pitkään poissa pelistä. 

Kommentit (1)

  1. Nik

    Hah! Tuo salin jälkeen core kotona -rasti. Aiiiiina sama homma. :’D Nyt olen onnistunut tekemään niin, että kerran viikossa (ei salipäivinä, yleensä viikonloppuisin) kaivan esim. instasta jonkun näppärän coretreenin ja teen olkkarin lattialla. Joskus muksut kontribuoi. 😀 (Claire P. Thomasilla paljon kivoja settejä. En yleensä jaksa tehdä coren kohdalla samoja liikkeitä joka kerta. Pakko vaihdella. ) Mutta siis arkena jotenki ei toimi, kun on nälkä, nälkäiset muksut, muksujen harrastukset, ehkä iltatöitä… Ei vaan lähe.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.