Fit you too
Fit you too

Millaisia kotitöitä voi teettää 6-vuotiaalla?

Meidän vanhempi poika täyttää ensi parin kuukauden päästä 6-vuotta ja menee ensi vuonna eskariin. Hän on luonteeltaan aika menevä tapaus, mutta kuitenkin sellainen tunteellinen ja herkkä poika. Nyt hänellä on kausi, että on alkanut itsenäistymään ja haluaa tehdä itse asioita.

Tämän postauksen idea heräsi, kun poika tässä yksi päivä väläytti, että hän haluaa oman puhelimen. Olin kauhuissani!! ”Siis minkä ihmeen takia?” oli tietysti vastaukseni tähän toiveeseen, jota en ihan vielä odottanut kuulevani. Eipä lapsi tainnut tietää itsekään, miksi sen puhelimen halusi.
Lopputulema oli ilman ylimääräistä pohdintaa, että hän saa puhelimen sitten kun aloittaa koulun. Mulla on todella ristiriitainen suhtautuminen kaikkiin älylaitteisiin muutenkin. Meillä on kotona vain yksi padi, jota lapset käyttävät noin kerran viikossa (se ei ole esillä, niin he eivät yleensä muista sitä). Muuten meillä ei ole pleikkaa tai muita pelikonsoleita ja jos se on minusta kiinni, niin ei tulekaan. Varmasti saavat sitten tulevaisuudessa kavereilla pelata.

Kaverillani on 6-vuotias tyttö ja hän on tosi omatoiminen. Tyttö leikkii jo yksin pihalla ja menee yksin kavereille. Itsestä tuntuu, että sellainen on meillä vielä aika kaukainen asia, tosin eipä meillä asu edes vieressä ketään pojan kaveria (asumme siis erillistalossa, eikä meidän taloyhtiössä ole muita pieniä lapsia). Poika kyllä puhuu esimerkiksi eskarista ja on aivan into piukeana menossa sinne huomenna tutustumaan. Kuitenkin sellaista oma-aloitteisuutta haluaisin mielelläni lapsille opettaa jo varhain.

Olen ajatellut, että tuon ikäiseltä pystyisi täällä kotonakin jo vaatimaan jotain osallistumista ja pikkuvelis saisi mallia. Oman huoneensa hän jo siivoaakin, mutta ei todellakaan oma-aloitteisesti, vaan aina pitää aikuisen olla valvomassa. Kaikki tavarat jäävät sille sijoilleen ja uusia ”leluprojekteja” syntyy sinne tänne. Ainakin omien tavaroiden siivous voisi olla sellainen, mitä häneltä voisi hyvin vaatia. Toinen juttu on omat astiat, jotka hän jo hyvin osaisi laittaa astianpesukoneeseen! Itseasiassa hän on pari kertaa myös tyhjentänyt astianpesukoneen. Tällaisia pikkujuttuja osaa tuon ikäinen jo hyvin tehdä.

Vaatii muuten aikuiseltakin viitseliäisyyttä jaksaa säännöllisesti pitää kiinni siitä, että sovitut asiat hoidetaan! Ehkä siksi sitä helposti tulee vain tehtyä itse. Olisi vaan niin paljon siistimpää kun tavaroita ei jätettäisi hujan hajan, lapset veisivät omat astiat koneeseen ja likaiset vaatteet päätyisivät suoraan oikeaan pyykkikoriin. Kun tätä jaksaisi vain sinnikkäästi itsekin jatkaa, niin siitä tulisi lapselle normaali toimintatapa ja oma elämä helpottuisi aika lailla. Mietin tilannetta sitten, kun meillä on täällä 10- ja 13-vuotiaat pojat. Siihen mennessä he ehkä oppisivat korjaamaan omat jälkensä, jos koulutus aloitetaan jo tässä vaiheessa. 😀 !

Millaisia vaatimuksia ja odotuksia teillä on omien lasten suhteen, eli millaisia juttuja lapset joutuvat tekemään ja missä iässä? Onko järjestelmällisyydestä ollut hyötyä, eli oppiiko lapsi OIKEASTI korjaamaan omat jälkensä niin, ettei äidin tarvitse koko ajan juosta perässä??

Entä onko teillä kotona joku palkintosysteemi lapsille?

Kommentit (7)

  1. Kukka

    Mielenkiintoinen aihe! Meillä tyttö 5.5 vuotta ja juurikin samat pohdinnat mielessä. Meillä tytön tehtävänä on tyhjentää tiskikone, viedä roskat tai viikata pyykkiä. Monesti haluaa myös pyyhkiä pölyjä jne. Meillä ei ole vielä mitään selkeää systeemiä kotitöissä, satunnaisen säännöllisesti käsketään tehdä milloin mitäkin. Oma sänky tosin pitää petata aamulla. 🙂 Välillä on myös halunnut kerätä rahaa johonkin leluun ja silloin maksettu 1€/tiskikoneen tyhjennys tms. Ja sama juttu, että tehtävät pitää olla lyhyitä ja selkeitä! Jos antaa tehtäväksi pelkästään siivota huoneen, unohtuu varmasti leikkimään.. 🙂

    • katrigruner

      Tuo oman sängyn petaus ja roskien vienti vois tulla myös meillä kotityölistalle. Sopivan helppoja ja nopeita suorittaa molemmat. Itse oon kyllä TODELLA huono petaamaan sänkyä, että tässä kohtaa olis äidilläkin petraamisen paikka 😀 . Myös tuo pieni korvaus voisi olla hyvä ja kannustava juttu lapselle, etenkin ”viikkoraha” aikoja silmällä pitäen..

  2. Maija

    Meillä 7vuotias poika osaa viedä roskat(omakotitalo),tyhjentää pesukoneen, vie omia pyykkejä kaappiin, imuroi, pyyhkii peilejä, kaappien-ja väliovia, hakee saunaan puita,järjestelee paikkoja(tavaroiden paikoilleen laittaminen) ja toki siivoaa omat leikit😊

    Aina häntä ei huvita tai kiinnosta mutta hän saa kotitöistä yleensä peliaikaa palkinnoksi ja se motivoi tehokkaasti.

    Perheessämme lapset vauvaa lukuunottamatta osallistuvat jokainen ikänsä, jaksamisensa ja kykyjensä mukaisesti kotitöihin.

    • katrigruner

      Wow, todella noheva poika teillä! Hirveän monipuolisesti tekee kaikkia kotihommia! Uskon kyllä, että jo isommille pojille toi peliaika varmaan kelpaa melkein mieluummin kuin raha palkinnoksi 😀 !

  3. Orvokki

    Luin aikoinaan Hesarista artikkelin (en muista kirjoittajaa) jossa sanottiin mm että lapsi vaatii 16 toistoa samasta asiasta, ennen kuin asia menee perille. Jossain vaiheessa poika kysyikin että miksi toistan samoja asioita ja vastauksena kerroin tälle 8 vuotiaalle siitä mitä olin lukenut. Selitys kelpasi. Sitä se oli, toistoja, jankutusta ja piiitkää pinnaa. Kyllä kannatti. Vaikka ikinä en olisi uskonut, molemmista, sekä pojasta että tytöstä, tuli ”sisäsiistejä”, hoitavat omat asuntonsa kunnioitettavan hyvin ja tekevät kotiruokaa. Nyt on roolit vaihtunut, huomauttelevat joka kerta meidän astiakaappien sekaisuutta…..

    • katrigruner

      Mutta hei, voit sanoa että nyt on heidän vuoro toistella – sä olet sitä tehnyt jo riittävästi 😀 ! Ja selkeästi se on siis auttanut. Luo uskoa, että itsekin kannattaa vaan pitkäpinnaisesti koittaa sanoa sen 10001 kertaa samoista asioista…

  4. Ellipsi

    Minusta on hienoa, että lasta opetetaan osallistumaan kotitöihin ja olemaan aktiivinen. Omatoimisuutta ja toiminnanohjausta ei 6-vuotiaalta kuitenkaan kannata odottaa. Tämä perustuu siihen, että aivojemme ne ovat, jotka vastaavat juuri omatoimisuudesta eli omasta toiminnanohjauksesta kehittyvät hyvin myöhään, ”täyteen muotoonsa vasta yli 20 vuotiaana”. Näin ollen vaatiessamme tämän kaltaisia asioita lapseltamme, pyydämme häneltä jotain, mihin hänellä ei välttämättä riitä kognitiivisia kykyjä. Yhdessä aikuisen kanssa, aikuisen kehoituksesta ja aikuisen ohjauksessa, niin hyvä tulee. Tämä ei tarkoita sitä etteikö lapselta voisi vaatia asioita, vaan sitä, että lapsi itse esim. tajuaisi tyhjätä tiskikoneen ei voi vaatia. 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.