Fit you too
Fit you too

Mikä siinä on niin vaikeaa???

*Yhteistyössä valmennusyhtiö True Hearts


Tällä viikolla mulla oli koko kevään kestäneen sijaisuuteni viimeinen työvuoro. Pidän pari viikkoa hengähdystaukoa ja mietin mitä teen loppukevään ja kesän. Tää kevät on ollu fyysisesti aika raskas ja oon aivan onnellinen pienestä breikistä, vaikka taas sitä miettii että mitä seuraavaksi. Oon vähän analysoinut tätä kevättä ja etenkin omaa jaksamistani ja näin jälkeenpäin ajateltuna on eräs asia, jossa olisin voinut kyllä tsempata paremmin.
Olin viikonloppuna Valmennusyhtiö True Heartsin NLPersonal Trainer -koulutuksen II-osassa, jossa yksi hyvin iso teema oli tavoitteet ja niiden saavuttaminen. Koulutus on suunnattu nimenomaan personal trainereille ja valmentajille ja tässä työssä tavoitteiden kanssa on tekemisissä lähes päivittäin. Oikeastaan valmentamisessa kaksi asiaa nousee yli muiden: Asiakkaan motivaatio ja tavoite. Näihin molempiin alueisiin oon saanut tuosta koulutuksesta ihan mielettömästi uusia näkökulmia.
Meidän piti tehdä harjoitus, jossa piti valita yksi oma tavoite ja sitä alettiin työstämään. Ikäänkuin piti pilkkoa tavoite osiin ja käydä läpi joka ikinen osa siitä. Mä tiesin heti mitä tavoitetta lähden purkamaan, koska kyse on ongelmasta, jonka kanssa mä kamppailen jokaikinen päivä: NUKKUMAANMENO!
Miten hemmetin ärsyttävän vaikeaa voi olla ajoissa nukkumaan meneminen??
Ja jos olette lukeneet blogistani, niin meillä lapset nukkuu välillä muutenkin aina huonosti. Tilannetta ei yhtään helpota se, että valvon puoliväkisin puoleen yöhön (harvoin riittääkään!) ja herään sitten ekan kerran kahden kolmen aikaan. Välillä aamulla mietin, että kuinka tyhmä ihminen oikein voi olla…
Oikeastaan siitä lähtien kun tulin äidiksi, niin musta on tullut todellinen iltakukkuja! Tiedän kyllä, miten tärkeää uni on… Mutta en mä sitten lopulta koskaan saanut itseäni ajoissa sänkyyn ja löysin itseni valveilta vielä keskellä yötä. Ei vaan ollut sitä ääntä mun pään sisällä, joka olisi käskenyt mua menemään sänkyyn ja sulkemaan ruudut!
Niinpä mä sitten opiskelijakollegani Kimmon kanssa aloin käydä läpi tätä mun tavoitetta ja asia ei ollut lainkaan niin yksoikoinen mitä olin ajatellut. Kirjasin paperille kaikki ne asiat, johon valvomiseni vaikuttaa joko suorasti tai epäsuorasti. Lista oli pitkä.
Kun harjoitus oli loppu, niin mun aivoissa oli toisaalta kaaos ja toisaalta täysi selvyys! Miten jostain aika pienestä jutusta voi saada niin paljon ahaa-elämyksiä?? Mä tiesin, että oon nyt valmis muuttamaan iltarutiinini. Lopullisesti!
Tässä harjoituksessa mä jopa eläydyin siihen tilanteeseen, kun oon jo viikkoja joka ilta mennyt ajoissa nukkumaan ja sammuttanut kaikki ruudut hyvissä ajoin. Olen jättänyt puhelimen yläkertaan, enkä stressaa mitään sähköposteja tai muita ”tärkeitä” viestejä, joihin en nyt pääse vastaamaan 23.00 illalla. Mun olo on levännyt, pirteä ja aamulla tuntee, että on jopa nukkunut yön aikana (joinakin aamuina nimittäin ei ole tuntunut siltä ja siitä olen saanut syyttää myös itseäni).
Mä tiedän, että tää asia on monelle (etenkin äidille) todellinen ongelma ja haastankin teidät kaikki nyt tekemään saman muutoksen kuin mitä itse tein: Sängyssä viimeistään klo.23 ja puhelin eri huoneeseen odottamaan aamua! Tämän muutoksen mukana saattaa tulla muitakin positiivisia sivuvaikutuksia, kuten some-koukusta irti pääseminen, parisuhdeajan lisääntyminen ja kahvinkittaamisen väheneminen! Nimimerkillä ”Jos vaikka pannullinen näin alkuun…”
Ainakin itse toivon, että jo tämän viikon jälkeen olen pirteämpi, enkä haukottele ihan niin paljoa, mitä normaalisti!
Muita joilla nukkumaanmeno tuppaa aina venymään??

Ps.Voin ihan suositella tuota koulutusta ihan kaikille valmennustyötä tekeville, etenkin tää kakkososa oli 5/5. Meidän opettajana Lasse Seppänen on yksi parhaista kouluttajista, joita tiedän.

Kommentit (2)

  1. lusikka

    Täällä täällä! Nytkin kello 23:25 ja herätys klo 6… Eikä vielä ole edes sänky lähellä, voih

  2. Paula89

    Itse olin aiemmin myöskin iltakukkuja ja nukkusin yössä varmaan noin 5-6 tuntia. Silloin joka päivä olin väsynyt ja haukottelin pitkin päivää. Ei hyvä. Nykyään menen iltapesulle ja nukkumaan kellon lyödessä 20.00. 😀 tosin herään aamulla jo 5.20 arkisin, koska työ. Eli nykyään nukun 7,5 – 9 tuntia yössä ja olo on paljon parempi ja pirteämpi. Suosittelen ehdottomasti nukkumaan riittävästi yön aikana.
    Alkuun itse onnistuin helpommin kun päätin, että puoli 8 laitan koneet kiinni (tietsikka sekä puhelin) ja lueskelin kirjaa jonkin aikaa. Se jotenkin rauhoitti mieltä ennen nukkumaanmenoa.
    Itse huomannut että tämän seurauksena sellainen turha netin selailu on vähentynyt ja tv:n katselu jäänyt olemattomaksi. Poikkeuksena netflix, josta voi onneksi katsoa sarjoja silloin kuin itselle sopii hyvin. 🙂
    Voin kokemuksesta sanoa, että tämä tavoite sinun kannattaa saavuttaa. Olo on paljon pirteämpi päivisin. Ja eikös se ollut niin, että se palautuminenkin tapahtuu levon aikana. 🙂
    Hyvää, hauskaa ja levon täytteistä vappua! 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.