Fit you too
Fit you too

4 viikkoa, kaksituhatta kyykkyä – MITÄ IHMETTÄ???

Olen täällä blogissani aina toisinaan osallistunut vähän hulluihinkin haasteisiin ja taas olisi sellaisen aika!

4 viikkoa ja kaksituhatta kyykkyä!

Mä olen aika kokeilunhaluinen ihminen ja mun mielestä on todella mielenkiintoista lukea kaikenlaisista haasteista ja millaisia tuloksia niillä on tullut. Tästä haasteesta on paljon youtubessakin videoita, mutta suurin osa on 100 kyykkyä päivässä -haasteita. Itse kuitekin haluan pitää välillä vapaapäiviä kyykkäämisestä, jotta lihakset pääsevät palautumaan, eikä mitään vaurioita synny. Vaikka kyykkäisi pelkällä kehon painolla, niin lihaksille on silti annettava lepoa. Siksi olen päättänyt tehdä 100 kyykkyä päivässä, viitenä päivänä viikossa. Pidän vapaapäivän maanantaisin ja torstaisin! 
Aloitan haasteen huomenna 5.4 ja otin teille tietysti myös viralliset ”ennen” -kuvat, joissa ei ole paljon hihkumista! Vaikka huomenna on torstai en pidä vapaapäivää, vaan teen vaadittavat 100 kyykkyä ja koska mulla on edessä vielä junassa istumista, niin kyykkääminen tekee oikein hyvää jaloille! Teen kyykkyjä sekä ilman painoa, että treenipäivinä myös painojen kanssa ja käyttäen hyväksi välillä vastuskuminauhaa. Mulla on myös tähän haasteeseen liittyen pieni kisa tulossa teille lukijoille, joten pysykäähän silmällä!

Millaisia tuloksia voidaan odottaa?

Mullahan on aika ”dominoivat” etureidet ja yleensä kyykätessä mun on vaikeaa saada pakaraa hermotettua. Eli toisin sanoen sanoa rankan kyykkämisen jälkeen mulla menee oikeastaan vain etureidet jumiin. Paremmin mulla toimii persikkaosastolle  askelkyykky pitkällä askeleella ja etenkin jalkaprässi kyljellään!
Mua kiinnostaakin, saanko muutosta aikaa missään muualla kuin etureisissäni, jotka ovat jo lähtötilanteessa omaan makuuni aika massiiviset! Toivoisin niihin sellaista yleistä kiinteytymistä, koska kesä ja revityt farkut ovat pian taas täällä!
Toki kyykky on loistava liike muokkaamaan koko alavartaloa ja se lisää oikein tehtynä myös voimaa keskivartaloon! Uskon (ja toivon) koko alakroppani vahvistuvan ja aion tehdä myös liikkuvuutta lisääviä liikkeitä tukemaan tätä kyykkyhaastetta.
Ihan mielenkiintoista nähdä tapahtuuko muutosta treenipainoissa. Voin paljastaa, että en ole hetkeen kyykännyt oikein kunnon painoilla ja täytyy nyt aloittaakin aika rauhallisesti. Vedin toissa lauantaina jalkani niin tukkoon UP Helsingin treeneissä, että mulla oli vielä viiden päivän päästä etureiskat jumissa!

Rehellinen alkutilanne paljastaa ”muodottoman” totuuden 😀

Onko tässä mitään järkeä?

Suhtaudun tähän haasteeseen enemmänkin huumorilla ja uteliaisuudella, kuin hampaat irvessä (kyykäten). 100 kyykkyä päivässä ei ole todellakaan paljon, etenkin jos ne jakaa tasaisesti pitkin päivää! Pitämällä viikossa kaksi vapaapäivää keho pääsee palautumaan, jolloin hommassa säilyy terve järki. Tärkeintä on tehdä kyykyt oikealla tekniikalla ja käyttää sellaisia painoja, mihin kroppa kykenee. Toki riippuu hirveästi omasta lähtökunnosta tuntuuko pelkät kehonpainokyykyt raskailta vai kannattaako ainakin välillä laittaa messiin myös lisäpainoa.
Ai niin, teitä varmaan kiinnostaa aionko treenata kyykkyjen lisäksi muuten. Ja vastaus on, että tottakai! Treenaan kyykkyjen lisäksi myös yläkroppaa ja teen aerobista treeniä oman jaksamisen ja ehtimisen mukaan. Käyn tällä hetkellä kerran viikossa tanssitunnilla ja pyrin lisäksi tekemään joka päivä ainakin vähän joogaa, koska se pitää hyvin selkävaivat loitolla!
Mutta hei – kuka on messissä???

 
PS. Kannattaa käydä lukaisemassa Marko Kuoppasalmen kirjoittama juttu kyykkäämisestä, jossa on erittäin asiantuntevaa faktaa tuosta ehkä tunnetuimmasta lihaskuntoliikkeestä! Marko on PT sekä fysioterapeutti, sekä Kuntokompassin perustaja. Jos kaipaat hyvää personal traineria, niin voin lämpimästi suositella Markoa ja hänen tiimiään (eikä tämä ollut maksettu mainos, heh).

Kommentit (4)

  1. Emmi

    Mukana ollaan 😊 juuri sopivan yksinkertainen haaste kotiäidille👌

  2. Piia

    Mikäpä ettei, mukana ollaan 😊 Voisin myöskin kirjoitella aiheesta blogissani (www.unelmaajaunelmia.blogspot.fi) 😊

  3. Tytti

    Messissä! Ostin just lisää kahvakuulia kotiin. 😃

  4. Tytti Siekkinen

    Innostuin tekstistä niin, että aloitin haasteen jo eilen. 🙊 Kyykkäsin kahvakuulat vastuksena. 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.