Fit you too
Fit you too

Kuinka aion hävittää 5cm pois vyötäröltä?

Muutama viikko sitten harmittelin teille blogipostauksessa alavatsassa sitkeästi istuvasta löllöstä. Siitä sisuuntuneena päätin, että nyt saa riittää! Aion tehdä asialle jotakin, enkä vain valittaa!
Koska olen laihdutuksen ammattilainen, niin tiedän, että läski ei missään nimessä pala vahingossa. Yleensä se vaatii radikaaleja muutoksia joko ruokavaliossa tai treenissä. Tai mielellään molemmissa! Se, että jättää yhden keksin päivässä syömättä ei yleensä tuo vielä kovin näkyviä muutoksia, vaikka se toki hyvä alku onkin. Lisäksi rasvan polttaminen on sitä vaikeampaa, mitä vähemmän sitä kropassa on. Itse olen normaalipainoinen ja rasvaprosenttini on 21%. Harmi vaan, että paikallinen rasvanpoltto on mahdotonta, eli en voi päättää lähteekö rasva ensin vatsasta vai tisseistä. Ja jos vertaatte vatsaa ja tisseja, niin voitte päätellä mistä se ekana itselläni lähti!

Kesän alkuun mennessä vyötärö pienemmäksi!

Aina kun halutaan kropassa muutoksia, on hyvä ottaa ihan konkreettisia mittoja jolloin kehitystä on paljon helpompaa seurata. Tällaisia voivat olla painon lisäksi vaikka kehonkoostumus tai ympärysmitat. Vanha kunnon mittanauha ei yleensä valehtele!
Mittasin lantioni leveimmästä kohtaa (eli n.2cm navan alapuolelta) ja sain tulokseksi 87cm. On tärkeää seistä suorassa, eikä vatsaa saa vetää sisään. Otin tavoitteeksi, että toukokuuhun mennessä lantiolta on hävinnyt 5cm eli saan tulokseksi 82cm. Kuulostaa pieneltä muutokselta, mutta jos koittaa laittaa jalkaan housuja, joissa on 5cm tiukempi vyötärö, niin kyllä ne ahdistaa!

Miten aion toteuttaa suunnitelman?


Olen ollut vehnättömällä ruokavaliolla jo yli kuukauden ja se on tuntunut tosi hyvältä. Sokeri maistuu silti edelleen hieman liian hyvin, joten sokerin vähentäminen on varmasti paikallaan. Nyt kun en enää liiku työkseni päivittäin, niin annoskokojakin on ihan hyvä tarkkailla. Liikunnanohjaajan työssä voi syödä melkein kuinka paljon tahansa, mutta nyt kun päiviin sisältyy paljon myös istumista, niin kaloreita täytyy hieman tarkkailla.
Ruokavalion osuus on aina kiistatta tärkein, eli lautasen sisältö ensin kuntoon!
Treenin suhteen tiedän, että lihaskunnon ylläpitämiseen pitäisi nyt löytää aikaa OIKEASTI. Voin tunnustaa rehellisesti, että kovista treeneistä on aivan liian pitkä aika se on huono kombinaatio istumisen kanssa. Ohjatessani jumppia jaksamista, eikä oikein innostustakaan jäänyt enää salitreenille. Tiedän, että kun pääsen salille tai vaikka kovatehoiseen jumppaan, niin nautin siitä tunteesta suunnattomasti! Tässä menee kuitenkin hetki, että saan treeneistä kunnolla kiinni. Oman yrityksen perustaminen vie niin paljon aikaa tällä hetkellä.

On myös yksi asia, jota vatsan pienennysprojektissa ei kannata ohittaa. Nimittäin good old vatsalihastreeni! Ei ole järkeä joka päivä hinkata vatsarutistuksia, mutta 2-3 kertaa viikossa oikein kunnon poltteleva vatsalihastreeni vahvistaa lihaksia ja kasvattaa niiden kokoa. Tämän lisäksi esimerkiksi jooga ja pilates vahvistavat loistavasti keskivartaloa.
Ideoita vatsalihastreeneihin löydät TÄÄLTÄ | TÄÄLTÄ | TÄÄLTÄ
Olisko siellä lukijoissa joku, joka innostui ideasta ja kaipaisi tsemppiä samankaltaiseen projektiin??
 

Kommentit (18)

  1. Amalia

    Mikä ettei, keskivartalo todella kaipaisi kiinteytystä raskauden jäljiltä. Mukana tsemppiporukassa siis 🙂

    • fityoutoo

      Hei mahtavaa kuulla! Tsemppiä sinne 🙂 !

  2. Kaisa

    Mä tuun kans mukaan. Kuulostaa itseasiassa kivemmalta kuin tähdätä johonkin tiettyyn painoon, vaikka mulla onkin ihan ehtaa ylipainoakin, että siitä on varaa tiputtaa.

    • fityoutoo

      Paino on huono mittari, eikä todellakaan kerro koko totuutta. Siksi käyn itse niin harvoin vaa’alla ja painolla on taipumusta muutenkin heitellä vähän kuukauden kohdan mukaan. Toki sitäkin voi mitata, etenkin jos on reilusti mitä pudottaa! Kehonkoostumus on silti tärkeintä, ei paino. Tsemppiä!

  3. Lila

    I’m in!!!

    • fityoutoo

      Jes, kivaa kuulla 🙂 !

  4. aapa

    I’m in too. Sun kroppa näyttää hieman samalta kuin mulla tuosta vatsan seudulta. Ala vatsassa on löllöö..(Toki minulla enemmän ja osin ihan löysää nahkaakin thanks to 6 x raskaus,) Anyway tänään mittanauha esille ja ei kun dieettamaan. Olen nyt pari viikkoa löysäilly ruokavalion kanssa ja nyt se sokeri pois taas ja jumpat jatkuu. Treenaan lihaskuntoa 3-4krt viikossa jo mutta kohdennusta nyt vatsaan. Mitä mieltä olet, kuinka paljon lihaskuntoo? Missä suhteessa joogaa/pilatesta?

    • fityoutoo

      No mun mielipide on, että ainakin kaksi täyttä vapaapäivää viikossa. Kovan treenin jälkeen 48h välissä seuraavaan kovaan treeniin. Joogaakin on monenlaista, onko se enemmän lihaskuntotreeniä vai venyttävää…? Keskivartalolle tosiaan se 2-3 kunnon treeniä riittää viikossa. Ja pilates oikein tehtynä on ehdottomasti sitä!

  5. Tällä viikolla aloitettu tarkempi ruokavalio. Lähtötilanne näyttäisi olevan sama kuin sinullakin. 😀 Jännä nähdä mitä alkaa tapahtumaan. Tsemppiä!

    • fityoutoo

      Ruokavalion merkitytä ei voi kyllä korostaa. Pelkästään vehnän ja sokerin poisjättäminen voi tuoda monelle tosi hyviä tuloksia kehonkoostumuksessa muutamassa kuukaudessa. Toki on tärkeää syödä kulutuksen mukaan!

  6. Tii

    Mukana ollaan. Lapsi on 1,5-vuotias ja edelleen kroppa on kaukana siitä mitä se oli ennen raskautta. 🙈

    • fityoutoo

      No hiljaa hyvää tulee. Raskaus on iso juttu kropalle ja palautuminen voi viedä muutamankin vuoden. Ruokavalio kuntoon ekana 🙂 .Tsemppiä!

  7. Ihmettelijä

    En tiedä saakohan tällaista kysyä, mutta minua ihan vilpittömästi kiinnostaa, miksi haluat 5 cm pois vatsaltasi? Kuvien perusteella nimittäin näytät ihan todella hyvältä ja terveeltä.

    • fityoutoo

      Tottakai saa kysyä, miksi ei saisi 🙂 . Kyllä mä näytän omasta mielestänikin ihan hyvältä, kyse ei ole siitä! Mä oon aina urheillut ja syönyt myös sen takia, että haluan näyttää hyvältä. Jos en pidä jostain kohdasta itsestäni ja voin muuttaa sitä, niin miksipä en ainakin kokeilisi?
      Tällainen tavoite saa mut tsemppaamaan entistä enemmän ruokavaliossa ja treenissä ja konkreettinen tavoite on paljon helpompi tavoittaa, kuin joku abstrakti ”parempi kunto”.

  8. Jutta

    Mukana! ☺️

    • fityoutoo

      Kuin peräpukama 🙂 ! Tsemppiä!

  9. Maisa G

    Tähän tartun eli mukana! Tuo hemmetin etureppu kun kulkee ja kulkee aina vaan mukana! tursuaa housusta ja paistaa mekoista ja paidoista.. 😣 ikäkin kun kohta huitelee jo 40 niin kaikki on tuplatyön takana.
    Erikoisesti kaipaan vinkkejä jakoon keskivartalotreeneistä, juuri niistä mitkä tuntuu!! (Saa jopa sattua..) ja se jooga: mielenkiintoa olisi mutta ei mahdollisuutta livetunneille. Eli nyt ne oikeasti hyvät you tube videot jakoon. Itse löydän niistäkin vain ne…no, ei niin hyvät. Tsemppiä !!

  10. Heli

    Katri täällä lähdetään myös mukaan! Tämä sattui juuri sopivasti 🙂 Kesäloma reissu varattu heinäkuulle ja ärsyttävästi housut alkaneet puristamaan! Mittasin juuri myös vatsan ympärykseni ja aivan samoissa mennään 😀 Itse teen pelkkää yövuoroa tällä hetkellä ja ruokailuissa olen alkanut lipsua. Omalla kohdallani tiedän että ruokailut ovan ihan persiillään 😀 Lähinnä se mitä syön varsinkin töissä yöllä on päässyt lipsumaan ja suuresti.. Olen ajatellut alkaa käymään uimassa ja vesijuoksemassa. Osaatko sanoa voinko pelkällä uimisella ja vesijuoksemisella saada tuloksia aikaan ja tietenkin samalla pitää järkeistää ruokapuoli kuntoon? Vatsalihakset voin treena vallan hyvin kotona. Itselläni vain niin helposti aina tyssää siihen että karsin ruokavaliostani liikaa kaikkea pois kun jo ennestään ibs ja allergiat sitä rajoittaa.. Teen itselleni liian ”tiukan” ruokavalion että helposti siitä lipsahdan ja sitten onkin peli taas menetetty 😀

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.