Fit you too
Fit you too

Asiakaspalvelunipo!

Jes, that’s me!!! 😀
kuva (2)
Onko teissä lukijoissa kans sellaisia jotka kiinnittää paljon huomiota asiakaspalveluun ja sen tasoon? Siinä on nimittäin aihe, joka on lähellä sydäntäni! Lähetän suunnilleen kerran kuukaudessa palautetta asiakaspalvelusta ja tässä kuun sisään olen tainnut tehdä sen jo kolmesti!
Ai miksi? Siksikö, koska olen se valittava akka jolle ei koskaan kelpaa mikään…? Ei, vaan siksi, että jos minulla olisi omassa firmassani asiakaspalvelua tekeviä alaisia, niin tahtoisin tasan tarkkaan tietää mikäli heidän toiminnassaan on parantamisen varaa! Toki haluaisin kuulla myös sen, jos asiakkaat ovat tyytyväisiä ja tästä syystä usein laitan kiitosta myös hyvästä palvelusta! Me suomalaiset ollaan kovia arvostelemaan sivusta mutta ei uskalleta oikein suoraan kertoa jos jokin mättää. Miten firmat voivat edes kehittää omaa palveluaan, jos koskaan ei tule mitään palautetta? Nykyään on sentäs monessa paikassa ne naamankuvat jota voi lähtiessään painaa.
Olen tehnyt muuten muinoin myös ”mystery shoppaamista” muutaman vuoden, eli sain aina pyynnön mennä jonnekkin kauppaan kokeilemaan palvelua tai ostamaan tuotteen ja minun piti tehdä havainnointia palvelun laadusta. Se oli aika hauskaa puuhaa 🙂 !

Tämä nainen, Fitness Expo Lahdessa ja Foamroller.fi ständi! Tuuthan moikkaamaan!!!
Tämä nainen, Fitness Expo Lahdessa ja Foamroller.fi ständi! Tuuthan moikkaamaan!!!

Mua ärsyttää nykyään usein, että niin monessa paikassa sellainen aito ystävällisyys ja auttamisenhalu on hävinnyt. En todellakaan tarkoita, että tarvii nuolla kenenkään hanuria (no jossain varmaan niinkin) mutta esim. mulle on ihan sama maksaako joku tuote 50€ vai 60€; Vien mieluusti rahani sinne josta saan ystävällistä palvelua! Aika monessa liikkeessä saa vaellella ihan nobodyna, eikä ketään kiinnosta myydä mitään. Ja olenpan kerran ollut autoliikkeessä, jossa ei tullut myyjää paikalle koko liikkeeseen, vaikka olimme siellä puoli tuntia!!!
Mua myös korpee huolella nämä vuoronumerosysteemit. Ymmärrän ne joo jossain Stockan hulluilla päivillä tai lihatistikillä. Hyvänä esimerkkinä asiakkaan ärsyttävästä seisottamisesta on vaikka se, kun menin ”nopeesti” Gigantista ostamaan jo etukäteen katsomani kuulokkeet, joita ei ollutkaan hyllyssä… Kiva oli siinä hikisen lapsen kanssa odotella vuoronumerolappu kourassa, kun myyjä selittää jääkiekkovuoroista jonkun frendinsä kanssa. Olisin vain halunnut ne pirun kuulokkeet!
20min meni, sit loppui pinna. Kävelin viereiseen Experttiin, sanoin ”haluaisin ostaa langattomat kuulokkeet”, myyjä sanoi ”Tässä olisi esimerkiksi Sonyn hyvät kuulokkeet”. Kiitos otan nämä, maksu kassaan ja kaikki oli ohi noin neljässä minuutissa!
Mä oon itse tehnyt todella paljon erilaisia myynti- ja edustustöitä ja omasta mielestäni olen ihan hyvä siinä hommassa! Varsinkin face-to-face asiakaspalvelu on jotenkin mun juttuni! Toki mullakin on paljon parannettavaa, esim sähköpostin hallitseminen on välillä todella hermoja raastavaa ja kuitenkin tärkeä osa yrittäjän asiakaspalvelua. Vaikka kuinka koitan pitää kaikki ajantasalla, niin välillä sattuu mokia ja joku posti jää vastaamatta ajoissa! Tässä täytyy vielä kehittyä! Koitan kuitenkin aina korvata jotenkin, jos mun puolelta tulee vaikka joku aikataulumoka – esimerkiksi ylimääräisellä treenillä. Sama asia jos ollaan vaikka ravintolassa ja ruoan tulemisessa kestää kohtuuttoman pitkään, silloin mun mielestä ravintolan täytyy tulla vastaan joko hinnassa tai jotenkin muuten.
Mun entisessä työssä sai välillä kuulla olevansa millon mikäkin idiootti, kusipää ja ties mitä täydellisen painokelvotonta. Sitä vaan koitti pitää pään kylmänä, koska usein noi avautujat olivat humalassa, aineissa tai muuten vain paniikissa. Nykyään mua onkin todella vaikea saada hermostumaan 😀 !  En tiedä kuinka paljon tollaisesta ”olet ihan ***pää ***ra” palautteesta voi oppia, mutta rakentavasta palautteesta täytyy kyllä ymmärtää ottaa onkeensa. Yleensä se ei ole edes henkilökohtaista, vaikka toki joku inhottava kommentti saattaa soida päässä monta päivää. Jotenkin niistäkin täytyy vaan kaivaa se mahdollisuus kehittyä ihmisenä.
HUS:n liikuntatapahtumassa Fressin ständillä. Mä haluisin välillä hullutella kameran edessä, mutta päädyn aina näyttämään idiootilta :D. Kuten tässäkin kuvassa.
HUS:n liikuntatapahtumassa Fressin ständillä. Mä haluisin välillä hullutella kameran edessä, mutta päädyn aina näyttämään idiootilta :D. Kuten tässäkin kuvassa.

On ihana asioida sellaisessa paikassa, jossa on iloisia ja ystävällisiä ihmisiä! Saattaa kuulostaa vähän kotiinpäin vedolta, mut esim meillä Fresseissä on todella hyvä asiakaspalvelu! Ohjaamaan on aina kiva mennä, kun on iloiset naamat vastassa tiskillä!
Toinen todella mukava kokemus oli Helsingin keskustassa Rajala Pro Shopissa! Menin korjauttamaan kameran objektiivia viime viikolla ja minulle oltiin todella ystävällisiä sekä objetia tuodessa että hakiessa! Mukava myyjä päätyikin esittelemään mulle kuvia, joita oli ottanut lapsestaan 😀 …
Ja likat huomio, ihan mukavaa ”eye candya” siellä tarjolla 😉 …. Se ei koskaan tee kokemuksesta ainakaan huonompaa!
Kertokaas teidän hyviä tai huonoja asiakaspalvelukokemuksia? Kiinnitättekö huomiota? Jätättekö palautetta? 

Kommentit (15)

  1. Ansu

    Minä itse asiakaspalvelijana kiinnitän usein huomioni ihmisten töykeyteen kassallani. Tottakai tervehdin jokaista asiakastani ja katson silmiin, mutta valitettavan monet ihmiset joko ei tervehdi ollenkaan, kertoo vain haluamansa tuotteet tai ei katso silmiin ja vain tunkevat rahat käteeni tai vaihtoehtoisesti juttelevat kaverilleen kiinnittänättä muhun sen suuremmitta huomiota. Mutta ei se minua lannista ja onneksi aina välillä tulee todella kivoja asiakkaita vastaan! 🙂

    • fityoutoo

      Ymmärrän sua 100%! Muakin ärsyttää ihmisten töykeys kauppojen kassoilla. Miten voi olla oikeesti niin, ettei edes viitsi tervehtiä? Kertoo mun mielestä kyllä ihmisesti…. Vaikka olis kuinka huono päivä ja ottas pattiin, niin en mä ala todellakaan kassalle kiukuttelemaan!

  2. Piia

    Täällä myös nipottaja!

    • fityoutoo

      Hehe join the club!

  3. iuski

    Me ruvettiin olemaan todella, siis todella ystävällisiä kaupantädille, jolla oli aina naama mutrussa. Tervehdittiin iloisesti, hymyiltiin, kiitettiin ja toivotettiin päivänjatkot ja viikonloput päälle. Ehkä täti huomasi asenteensa tai sitten hymy todellakin tarttuu, mutta kyllä siellä kassan takana jo välillä suupieli nousee 😀

    • fityoutoo

      Toivotaan et positiivisuus tarttuu ja täti saa sitruunan pois suusta 😉 !

  4. hh

    Täällä myös yksi nirso.. Lähimmän rautakaupan vaihdoin toiseen jonne 3 x pidempi matka (teimme remppaa kesällä kotona) koska kaksi kertaa yrittäessäni saada hyvää palvelua, ei sitä herunut tuosta lähemmästä. Toisessa auttoivat heti ja jos eivät osanneet, hakivat toisen myyjän/asiantuntijan paikalle.
    Itsekin olen asiakaspalveluammatissa ja viimeksi tänään olisi tehnyt mieli rekrytä asiakkaista.. Ihan samalla tavalla jokaista kohtelen – hymyillen ja olen ystävällinen ja pyrin siihen, että kenenkään ei tarvitse takiani odotella turhaan.. mutta siinä vaiheessa kun taloon astelivat päivän ensimmäiset naisasiakkaat tiskille, ei kummaltakaan herunut tervehdystä, ei kiitosta, ei lähtiessään sanakaaan. Nämä olivat vieläpä omissa työvaatteissaan, edustamansa firman nimi rinnassa.
    Vaikeita asiakkaita meillä töissä on kyllä paljon mutta kyllä ihmetyttää kun itsestäni vain 3 vuotta nuoremmat/vanhemmat eivät tavallisia käytöstapoja omaa..

    • fityoutoo

      Kyllä toi mun mielestä osoittaa vain ja ainoastaan aikamoista sivistymättömyyttä – siis ei ole tietoa normaaleista käytöstavoista! Uskon, että vaikka tiskillä olisi ollut kuka tahansa, niin he olisivat jokatapauksessa käyttäytyneet samoin.
      Meidän lähi Bauhausissa on muuten todella hyvä palvelu ollut aina!

  5. hanne-b

    Eilen juuri olin niin ärsyyntynyt! Olin lindeksissä , otin noin viidet rintaliivit sovitukseen jonka kaksi myyjää huomasi. Ystävällisesti tervehtivät siinä sovitus kopin edessä ja oletin että ovat siinä että heiltä voi pyytää apua … no eipä voinut. Hikisenä siinä olisin halunnut toisen koon. .ei auttanut kun pukea kaikki vaatteet päälle , kimpsut ja kampsut mukaan ja hakemaan itse sitä sopivaa kokoa … ja taas kaikki vaatteet pois ja kokeilemaan. .. ja samaisessa liikkeessä tämä on jo toinen kerta. Mulle riitti kiitti !

    • fityoutoo

      Aaaaarhg! Mä NIIN tiedän ton tilanteen… Ja sovittipa mitä tahansa vaatetta! Ihana laittaa kaikki vaatteet takaisin päälle kun tarvii uutta kokoa…

  6. Tuikku

    Jokainen voi tosiaan vaikuttaa myös tiskin toisella puolella, olemmehan asiakkaana joka päivä monta kertaa eri tilanteissa. Hymyillään kassalla ja katsotaan silmiin, toivotetaanpa vaikka itse ensin hyvät päivän jatkot myyjälle! Vaikka ollaan maksavia asiakkaita, voidaan silti antaa rahan lisäksi hyvät fiilikset tuntemattoman ihmisen työpäivään 🙂 Mutta joo, onhan tuo palvelu monesti ihan hirveetä jolloin ei paljon hymyilytä… Koitetaan kääntää omalta osalta asiaa tiskin molemmilla puolilla 😉

    • fityoutoo

      Hyvin sanottu! Vaikka myyjälle maksetaankin palvelusta, niin ei se silti mielestäni oikeuta olemaan kellekkään tyly kellekkään!

  7. Tiina

    Olen täysin samaa mieltä. Itsekin arvostan hyvää asiakaspalvelua ja se vaikuttaa paljon ostopäätökseeni. Vaikka tuote olisi vähän kalliimpi kuin toisessa liikkeessä, niin ei haittaa jos palvelu on hyvää. Viime talvena tein remonttia ja kävin tapetti ostoksilla. Eräässä liikkeessä oli aivan ihana myyjä joka esitteli vaihtoehtoja, neuvoi ja opasti. Oli todella ystävällinen ja miellyttävä. Ostinkin kyseisestä liikkeestä tapetit ym. tarvikkeet. Lopuksi annoin suoraa palautetta hyvästä palvelusta. Toisissa liikkeissä kukaan ei tullut edes tarjoamaan apua. Pyrin antamaan hyvää palautetta jos aihetta on, siitä saa itsekin hyvän mielen.

    • fityoutoo

      Ja varsinkin kun on tuollainen ns. erikoistuote kyseessä on mun mielestä ihan välttämätöntä, että saa asiantuntevaa palvelua! Kiva että annoit palautetta 🙂 !

  8. Pauliina

    Minulla on neljän vuoden kokemus asiakaspalvelusta ja voin sanoa, että Siperia opettaa. Mietin ennen, että miten niitä hankalia asiakkaita aina joka nurkalta riitti pilaamaan päivääni, kunnes hiffasin vaikuttaa siihen yhteen kohteeseen mihin pystyin – eli itseeni. Kun itse muistaa pitää äänensävyn ystävällisenä tilanteessa kuin tilanteessa, aidosti kuunnella asiakasta ja aidosti haluaa auttaa, niin todella harva ihminen haluaa siinä vaiheessa antaa sinulle huonoa palautetta tai käyttäytyä törkeästi sinua kohtaan.
    Kassalla (ja muutenkin) pyrin palvelemaan aina todella ystävällisesti, kiireen keskellä vieläkin ystävällisemmin. Jos asiakas on joutunut jonottamaan sen 5-10 minuuttia talvitakki päällä huutava lapsi käsipuolessa, niin tilannetta ei paranna hymytön ”laitankokuitinpussiin”.
    Se on myös jännä homma kuinka se iloinen asenne tarttuu kaikkeen tekemiseen ja lisää muutenkin jaksamista työssä. Se ei ole mitään lisäeforttia että on mukava ja iloinen, vaan oikeasti tekee työn tekemisestä huomattavasti mukavampaa. Toki sekään ei ole kaikille – Jos ei pätkääkään kiinnosta asiakaspalvelu, niin suosittelen vaihtamaan alaa. Muitakin töitä on. Kiitos ja anteeksi 😀

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.