Fit you too
Fit you too

Aloittelevan treenarin moka!


Tullessamme tänne reilu viikko sitten olin innoissani: Treenaan vähintään joka toinen päivä! Hotellimme punttis ei ole mikään maailmanluokan gymi, mutta siellä on cardiolaitteiden lisäksi ”monitoimilaite” (eli neljäsivuinen taljahökötys), käsipainot, penkki ja fysiopalloja, eli niitä isoja jumppapalloja. Tällä varustuksella pääsee jo pitkälle!
Olemme uineet joka päivä, tai en nyt tiedä kuinka uimiseksi sit lastenaltaassa lilluttelua voi sanoa. Mutta kuitenkin. Lisäksi tiistaina innostuin vesijumppaamaan isommassa altaassa ja jumppasin aika tehokkaasti puolisen tuntia. Illalla päätin vielä tehdä oikein kunnon jalkatreenin ja hiki virtasi niin ettei tosikaan! Jalat täristen kömmin takaisin hotellihuoneeseen treenin päätteeksi. Tätä tunnetta kaipasin!
Keskiviikko aamuna olin herätessä todella väsyny, vaikka olin nukkunut lähes 9 tuntia. Kroppa tuntui raskaalta ja sain vaivoin itseni raahattua sängystä ylös ja aamupalalle. En pystynyt syömään muuta kuin siivun paahtoleipää ja muutaman hedelmän. Olo oli koko ajan pahoinvoiva ja lisäksi hikoilin ihan hirveästi, etenkin kun kävelin tien toiselle puolelle minimarkettiin. Olinko nyt onnistunut saamaan sitten jonkun vatsapöpön??
Enpä suinkaan! Olin onnistunut kehittämään itseni päivän aikana lämpöuupumuksen. Ja siitä johtuen elimistöni suola-kivennäistasapaino oli aivan sekaisin ja olin pahentanut tilannetta vain juomalla lisää vettä (eli laimentanut kroppaani). Koitin selittää apteekin myyjälle, että tarvitsen jotain, jolla voisin korjata tuota tasapainoa, mutta täällä suurin osa puhuu englantia huonosti tai aivan muutaman sanan ja hän tarjosi mulle beroccaa tai vatsan toimintaan kuituvalmistetta. Nappasin sitten mukaani jonkun pussin, jonka tekstistä en ihan saanut selvää mutta joku haju mulla oli, että se saattaisi olla kyselemääni jauhetta. Ja se toimi!
Eilen sain kuulla mieheni thaiboxingin -kaverilta, että ilmiö on tosi tyypillinen: Liian kova treeni ja pelkkää vesitankkausta laittaa kropan helposti sekaisin. Tämän kokemuksen jälkeen olemme juottaneet myös lapsille pelkän veden sijaan myös mehua ja smoothieita. Täällähän on todella kuuma, siis joka päivä se 30-astetta. Ja huomaamattaan hikoilee aika paljon.
Itse ostin myös pitkästä aikaa ihan urheilujuomaa, eli en juo pelkästään vettä liikkuessa. Tiistain jälkeen olen treenannut kerran, enkä usko että uskallan enää treenata täällä enää kovaa. Jäi vähän traumat tuosta, koska olo oli oikeasti niin perseestä koko päivän, etten voinut muuta kuin nukkua. No, jää nähtäväksi koska olen huomenna menossa katsomaan mieheni thaiboxing treenejä ja katsotaan innostunko itsekin kokeilemaan lajia 🙂 . Mutta samaa virhettä en tee toiste!
Tämä siis kaikille teille vinkkinä, jos treenaatte tällaisissa tosi kuumissa oloissa! Muistakaa juoda muutakin kuin pelkkää vettä!

Kommentit (3)

  1. ninna

    Miksiköhän hotellien ”kuntosalit” on aina niin huonosti varusteltuja? Tosin omankehonpaino ja jumppapallo saa tehtyä hyvin mutta nuo monitoimilaitteet ovat usein rikkinäisiä. Oi vesijumppa on niin ihanaa. Katsoivatko ihmiset? onko allas lämmitetty? Virheistä oppii. Suola kannattaa muistaa esim veteen hyppysellinen jos ei muuten tule suolaista syötyä.

  2. Minna

    Kun käyn juoksemassa maratoneja ym. kuumassa, pidän aina jotain aitoa käsittelemätöntä suolaa mukana. Imeskelen sitten suolarakeita ennen veden juomista. Urheilujuomissa oleva suola ei riitä minulle ollenkaan kuumassa monen tunnin urheilusuorituksessa varsinkaan jos ei ole tottunut kuumuuteen.

  3. Jaxaa

    Ihana että joku jaksaa lomalla liikkua. Itse vaan reissussa löhöän ja nautin kun arki ei paina. Mutta minullle liikunta onkin pakollinen paha terveyssyistä,en nauti siitä yhtään. Parasta liikkunassa on se kun se on ohi 😀

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.