Fit Fat Mama
Fit Fat Mama

Tavoitteet ei ole aina hyvä juttu liikunnassa -miksi olen sitä mieltä?

Joskus lenkille lähteminen tuntuu suorittamiselta ja keskittyminen häiriintyy monesta pienestä asiasta. Koiran kiskominen, kuulokkeet kolisee raivostuttavasti tai syke nousee liikaa.

Kävin lenkillä ilman aktiviisuusrannekkeen ohjelmaa ja ilman mitään tavoitetta. Monesti asetan tietyn tavoitteen lenkille lähtiessä, esimerkiksi yritän hölkätä koko matkan vaikka pahalta tuntuisi.

Tavoitteet ei ole aina hyvä juttu liikunnassa -miksi näin?

Joskus teen tavoitteen,että nyt en perkele suorita, vaan kävelen ilman musiikkia. Ja just niinä hetkinä tekisi mieli hölkätä musan pauhatessa.

Koira photobompaajana 😀

Joskus teen tavoitteen, että käyn tekemässä 50-100 askel nousua penkille lenkin aikana.

Joskus tavoitteen,että käyn kirjoittamassa kannon päällä postausta. Joskus kirjoitushetki on ollut linnunpaskassa olevan kiven päällä, kuten kirjoitin bloggaajan glamourelämää -NOT postauksessa.

Nyt menin lenkille ilman tavoitteita. Spotifyssa soi hyvä lista enkä vaihtanut biisiä kertaakaan. Monesti keskittyminen häiriintyy niinkin simppelistä asiasta kuin biisin vaihtamisesta. Koira ei kiskonut. Syke ei noussut liikaa. Hölkkäsin,tein spurtteja,menin metsään ottamaan yhden kuvan. Pysähdyin kirjoittamaan tätä, vaikka ennen lenkkiä en miettinyt pitäväni kirjoitushetkeä.

Tavoitteet ei ole aina hyvä juttu liikunnassa –miksi näin? Siksi, koska se voi tuottaa turhia suorituspaineita. Itselläni liikunta on nykyisin myös sitä henkistä hyvinvointia ylläpitävää. Yritän kuunnella itseäni tarkasti; mikä fiilis treenin aikana on? Mikä fiilis treenin jälkeen jäi? Mikäli asetan jonkun nipo tarkan tavoitteen, johon en pystykään: tulee vähän epäonnistunut fiilis. Tai sitten siitä tavoitteesta rupeaa tiedostamattaan stressaamaan ja sen takia treeni menee huonommin. Esimerkiksi jos asetan tavoitteen juosta/hölkätä mahdollisimman tasaisella sykkeellä ja hyvin. Arvatkaa vaan, rupeaako syke niinä kertoina helposti nousemaan -kyllä.

En missään nimessä tarkoita, että tavoitteet olisi aina jotenkin huono juttu. Tarkoitan sitä, että myös ei tavoitteellinen liikunta voi olla jees-treeniä. Jos treeni ja liikunta tuntuu suorittamiselta liikaa, se voi vaikuttaa suoritukseen negatiivisesti.

Kivoja ei tavoitteellisia, tavoitteellisia tai siltä väliltä treenejä maanantaihin <3

Samaistutko? Otatko välillä stressiä mikäli asetat itsellesi jonkun tavoitteen liikuntasuoritukseen?

Lue myös:

Kootut TEKOsyyt

PAKKO vai HALU liikkua?

SEURAA MAMAA

Facebookissa / Instagramissa

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.