Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon treenivälineiden hankinnassa

Lukija kysyi minulta joskus apua mitä hänen kannattaa ottaa huomioon treenivaatteiden/välineiden hankinnassa kun on vasta aloittamassa liikunnan harjoittamista. Erittäin hyvä kysymys, sillä liikuntavälineet maksaa monesti hunajaa ja kuluttajille markkinoidaan ties mitä hilavitkuttimia.

Itse muistan ammattikouluajan liikuntatunnit kun päälläni oli normaali t-paita. Kainalot kastui heti ja olo oli todella epämiellyttävä kun tunsi kokoajan materiaalin nihkeyden. Siskoni oli jo tuolloin liikunnasta innostunut ja sain häneltä sekä treenikengät että pari treenivaatetta ja muistan sen olon kun vaikka hikosin kuin possu, olo ei ollut nihkeän epämiellyttävä. Joten välineillä on väliä!

Tein yksinkertaistetun listan, mitä hankintoja kannattaa aluksi tehdä.

  1. Kunnolliset lenkkarit

Lenkkeily ei maksa mitään. Kinttapoluilla kävelemisestä tai juoksemisesta ei peritä pääsymaksuja ja lisäksi saa raitista ilmaa. Kuitenkin kengät joilla lenkkeilet, ovat ehdottoman tärkeät. Varsinkin jos ylipainoa on paljon, jalat saa kuormitusta muutenkin joten suosittelen lämpimästi laadukkaita kenkiä. Itse hankin omat  lenkkarini varmaan 3-vuotta sitten ja ne ovat vieläkin hyvät. Silmä tarkkana mainoksia lukiessa, verkkokauppojen eri alennukset kannattaa myös syynätä läpi. Mikäli olet ”neitsytmatkalla” lenkkarimaailmassa, suosittelen käymään liikkeessä jossa varmistat asiantuntijan avulla että lesti on jalkaasi sopiva.

Itsellä on niken ihanat värikkäät lenkkarit jota on älyttömän hyvät jalassa. Talvikautena Icebugin nastalenkkarit on ihan must, voi hölkätä jäälläkin ilman hanurille lentämistä.

2. Urheilurintaliivit/tukeva toppi

Hengittävät, istuvat ja tukevat urheiluliivit ovat naiselle aa ja oo. Ethän halua edesauttaa sitä, että mummelina voit heittää tissit olan yli? Hylskyminen ei tee rintakudokselle hyvää ja pomppinen sattuu mikäli on varustettu isoilla buubseilla. Itselläni on muutamat shock asorber:n jotka ovat tukevat laadukkaat sekä ihan kevyellä tuella olevia räppänöitä. Kerrankin jotain hyötyä pienestä ylävarustuksesta kun kevyt tukikin riittää hihi!

3. Hengittävä yläosa

Karseat dallasit kainaloissa? Ei kiitos. Mikäli et koe miellyttävämpi pitää toppia, suosittelen kiinnittämään silti huomiota t-paidan tai pitkähihaisen materiaalissa. Kädessä sileältä ja jo valmiiksi viileältä tuntuva yläosa on paras.

4. Istuva alaosa

Itse käytän lähes poikkeuksetta pitkiä, istuvia treenilegginsejä liikkuessa. Pitkät lahkeet ei lepata tiellä, eikä tarvitse pelätä pyllyn vilkkumista kun tietää housujen istuvan hyvin. Sama asia myös löysemmissä collareissa ja muutenkin vaatteissa joissa haluat liikkua: sellaiset, joissa on miellyttävä liikkua! Keskittyminen herpaantuu varmasti jos ajattelee, että kohta näkyy peppu tai tissi vilahtaa. Itse en koskaan treenaa löysissä pieruverkkareissa enkä sellaisia edes omista. Niissä on liian kuuma, fiilis on ihan löllerö ja ei.

Pitkähihainen hengittävä paita on lidilistä ja hinta-laatusuhteeltaan ihan älyttömän hyvä! Käytän hengittävää yläosaa lenkillä ja ratsastustunnilla.

Noin yksinkertaista!

Suosittelen lähtemään niin hankinnoissa kuin liikunnan aloittamisessa niistä perusasioista liikenteeseen. Älä hanki kotiin ensimmäisenä heti steppereitä, hulavanteita tai muita NYT in juttuja. Voin nimittäin sanoa, että miulla on ollut nuo kummatkin ja käyttökerrat jäi yhden käden sormilla laskettavaksi.

Mikäli haluat hankkia kotiin jotakin varsinaisia treenivälineitä, suosittelen kahvakuulaa ja/tai säädettäviä käsipainoja. Ne käy kaikkeen, eikä mene koskaan ”muodista”.

Hankintoja saa kuitenkin tehtyä edullisesti ja itse olen ostanut paljon uudenveroisia treenivaatteita myös kirpparilta. Käytettynä ostaessa pitää kuitenkin olla tarkkana ettei osta vahingossa mitään valmiiksi hienhajuisia rutkuja.

Motivoivaa maanantaita <3!

Lue myös

Ihana kamala lenkkeily

Tehokas kropan puhdistus -ohjeet

SEURAA MAMAA
Facebookissa / Instagramissa

Kommentit (2)
  1. Hyviä vinkkejä sulla.
    Itse suosittelen vielä jumppamattoa, jos haluaa kotona treenata. On kivempi selän/mahan alla 😊
    Myös kuminauhalla saa kivasti vastusta treeniin ja on pieni kuljetella mukana.
    Ja vaikka olisi aloittelija kannattaa kahvakuula ostaa 8 tai 10 kg painoisena. Kunto kasvaa nopeasti ja pian 6kg tai pienempi ei tunnu missään 😉

    1. Kiitos Jenni ja hyvä lisäys tuo jumppamatto :)! Sain uuden jumppamaton jouluna,ennen sitä tein vaan lattialla olohuoneen matolla ja ihan eri fiilis joogata matolla 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *