Fit Fat Mama
Fit Fat Mama

KOKEMUS KUNTOUTA KESKIVARTALO RASKAUDEN JÄLKEEN

yhteistyössä hyvinvointistudio LUPAUS

Hyvää uutta vuotta! Kirjoitin blogiin lantionpohjalihasteni ja keskivartalo ongelmistani, joita lähdin treenaamaan Kuntouta keskivartalo raskauden jälkeen verkkokurssilla joka on Hyvinvointistudio LUPAUS yrityksen toteuttama. Tulin nyt kertomaan omia fiiliksiä kurssista, sekä uudesta Nordic Fit Mama yhteisöstä jossa on saatavilla myös pari uutta kurssia josta toisen aloitan itse 22.1.

Laittelin Riina Laaksolle ensifiilikset kurssista näillä sanoilla;

Joo tykkäsin kyllä :). Pakko myöntää, että pari kertaa jäi välistä ja toteutin välillä niin, että tein 2 treeniä yhden päivän aikana. Mutta se ei haitannu, ja kivasti olit kurssiin laittanutkin, että oman fiiliksen mukaan ettei pidä ottaa liikaa stressiä. Oli sellainen lempeä ja hyvän mielen kurssi miun mielestä. Tykkäsin myös kun oli muitakin kuin lantionpohjaa, imetysjumeja aukaisevia liikkeitä olen ottanut arkikäyttöön ja se liikkuvuus päivä missä oli mm. selälle ja lonkankoukistajalle liikkeitä oli tosi kiva! Kävelylenkillä olen opetellut myös lantionpohjajumppaa tekemään ja konkreettisin muutos on ollut se, ettei aivastaessa ole lirahtanut enää housuun 😀 :). Eli apua oli!

Treeni raskauden jälkeen itselläni on ollut aika pientä. Enimmäkseen lenkkejä sekä kotijumppia. Johtuu myös siitä, että vauva ei syö vieläkään pulloa, joten mihinkään yli tunnin mittaiselle poissaololle en oikein voi edes lähteä. Tykkäsin kovasti kun Kuntouta keskivartalon pystyi tekemään ihan kotona. Yleensä tein sen joko esikoisen kerhopäivän aikana, tai sitten illalla kun muksut nukkui. Alussa lähdettiin tekemään lantionpohjaa ihan alkutekijöistä, opetettiin miten lantionpohja aktivoidaan oikein. Itse olen aikaisemmin tehnyt lantionpohjatreenit liian kovalla teholla. Kun aktivoinnin tekee liian voimakkaasti, hyöty menee osittain väärille lihaksille (pinnallisille) eikä hyöty ole niin hyvä.

Aktivoinnin lisäksi opetettiin myös lantionpohjan rentoutus. Tajusin, että olen vähän liiankin paljon välillä ja liian kovilla tehnyt lantionpohjalihasten aktivointia. Nyt olen oppinut tekemään toistojen välissä rentoutuksen.

Syviä vatsalihaksia treenailtiin myös. Jälkitarkastuksessa kerrottiin, että ne on miulla hyvällä kunnossa, joten ne meni ehkä vähän huonommalla keskittymisellä kun ajattelin että ne on muutenkin jo jees kuntoiset.

Pelkkää ”pimppajumppaa” kuten mies kommentoi ei kurssilla pelkästään ollut. Mukana oli myös imetysjumien hartioiden ja muiden lihasten venytysliikkeitä ja kehonhuoltoa. Otin jatkuvaan käyttöön muutaman rentoutus ja liikkuvuusharjoituksen ja ne tekee kyllä gutaa. Kun kantaa yli 5kg pötkylää, niin jumit on taattu.

Nykyisin useimmiten teen lantionpohjaa ihan arkipäivissä tekemisissä, kuten vaikka kävelylenkillä. Aikaisemmin en jotenkin osannut aktivoida oikein kävellessä, ainoastaan istuma tai kylkiasennossa.

Joten voin kyllä suositella! Kurssin kesto on 5-viikkoa ja kurssisivustolle pääsee vielä kuukauden kurssin loppumisen jälkeen.

Kuntouta Keskivartalo kurssi (norm. 99e)

Early bird 79e 7.1. asti
Hinta 89e 15.1. asti

Kurssi alkaa 15.1.

Uusista kursseista toinen on Raskaana olevat – Kurssi tuleville Äideille.  Mikäli kaipaat laajaa tietopakettia ja jeesiä millainen liikunta sekä ravinto on turvallista ja hyödyllistä raskauden aikana, kurssi on siulle hyödyllinen. Teemoihin kuuluu liikunnan ja ravinnon lisäksi myös esim. mielen hyvinvointi ja kehon aktivointi. Mielen hyvinvointi on omasta mielestäni todella kiva juttu ottaa huomioon, koska vaikka raskaus kestää vain 9-kuukautta, siihen aikaan mahtui ainakin omalla kohdalla ihan älytön tunteiden vuoristorata. Kurssin kesto 5-viikkoa.

Raskaana Olevat -Kurssi Tuleville äideille 49e (norm.99e)

Kuntouta Keskivartalo Raskauden jälkeen sai jatkokurssin, johon itsekin osallistun on Treeni, Ravinto ja Hyvinvointi.

Riina Laaksonen, joka on suunnitellut kurssin kertoo, että treeni raskauden jälkeen äideillä monesti alkaa liian kovalla rääkillä liian aikaisin, joka aiheuttaa pahimmillaan jopa kohdun -tai emättimen laskeumaa. Kurssilla opetetaan miten jatkaa turvallisesti ja tehokkaasti liikuntaa. Ja voi tehdä edelleen kotona -ei tarvitse lähteä salille tai muualle jumppailemaan.

Mukana on myös ravintoon liittyvää sisältöä, henkiseen hyvinvointiin sekä muutama seksuaaliterapeutin kanssa käsiteltävä asia.

Pähkinänkuoressa ajatuksena;

  • Treenaat turvallisesti missä tahansa ja milloin tahansa
  • Saat raskausliikuntaan erikoistuneen Personal Trainerin laatimat treeni- ja liikkuvuusohjelmat
  • Lisäät tehoa treeniin turvallisella tavalla synnytyksen jälkeen
  • Aktivoit ja energisoit koko kehoa
  • Opit, mitä liikkeitä on turvallista tehdä ja harjoittelu etenee progressiivisesti
  • Opit kehossasi tapahtuvista muutoksista
  • Teet hyviä valintoja arkiruoan ja oman hyvinvoinnin ja terveyden suhteen
  • Nautit välillä haastavastakin elämäntilanteesta ja opit olemaan armollisempi sekä itseäsi että muita kohtaan

Kurssi on pääsääntöisesti ajateltu jatkona ensimmäiselle kurssille, mutta mikäli keskivartalon tuki on kunnossa -eikun vaan kursseilemaan! Kurssin kesto 5-viikkoa.

Treeni, ravinto ja hyvinvointi – Äitikurssi jatko (norm hinta 99e)

Early bird 59e 15.1. asti
Hinta 69e 22.1. asti

Kurssi alkaa 22.1.

Siinä oma kokemukseni Kuntouta Keskivartalo Raskauden jälkeen kurssista ja odotan innolla tuota uuttakin kurssia jossa pääsee astetta pidemmälle treenaamaan :).

en hyödy linkkien klikkaamisesta

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Kommentit (8)

  1. Sini

    Siis onko nää kuvat ihan reaaliaikaisia? Vai onko nää viime kesältä. Jos tuoreita niin aika hurjassa kunnossa maha edelleen.

    • Tiina / Fit Fat Mama

      Ihan realiaikaisia ovat,kiitos vain kovasti.Maha on pahemmassa kunnossa kuin vaikka 2kk synnytyksestä,koska joulukuu meni täysin reisille ja herkutellessa. Tällä kertaa en ole ottanut niin paineita palautumisessa mutta sekään ei näköjään ole joillekin hyvä. Sitten jos kirjoitan,että nyt haluan kropan kuosiin niin sanotaan että on pinnallinen kun haluaa palautua ja pitää antaa aikaa ilman stressiä. Oikein kivaa päivää sinulle,toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli.

    • Emilia

      Kylläpä ei Sini näytä tietävän raskaudesta, vauva-arjesta, ihmisten yksillölisyydestä saatika käytöstavoista yhtään mitään!
      Tiina, oot kaunis nainen, jonka vatsa ei ole millään muotoa pahan näköinen, vaan sievä, vähän aikaa sitten synnyttäneen naisen vatsa!
      Itse olen synnyttänyt reilu kolme kuukautta sitten ja oma keskivartaloni näyttää melko samalta kuin sinun, mutta raskausarpia on vielä enemmän, enkä koe että vatsani on ruma.
      Sini voi painua huomautuksineen helvettiin! Kaiken näköisiä ääliöitä maa päällään kantaa.

    • Tiina / Fit Fat Mama

      Minunkin mielestä huonoa käytöstä tulla arvostelemaan tuolla lailla, mutta no sananvapaus. Mie vältyin melkein kokonaan arvilta onneksi, mutta niidenkin tuleminen on niin yksilöllistä, että jos olisi tullut, ei sekään maailmanloppu olisi ollut.

      Kiitos Emilia, tuli parempi mieli tämän kommentin jälkeen <3!

  2. Marjo

    Tiina, sinun synnytyksestä on tosi vähän aikaa! Minusta oot palautunut tosi hyvin ja huippua että jaksat treenailla ja olla niin positiivinen. Hyvää uutta vuotta ja muista olla välillä myös armollinen itsellesi 🙂

    Äläkä ota negatiivisesta palautteesta stressiä vaan oo ylpeästi se kun oot. 🙂

    • Tiina / Fit Fat Mama

      Treenaillu oon melko vähän, mutta nyt oon lisäilly ja se tuo lisää positiivista fiilistä <3. Olen ollut tällä kertaa todellakin itselleni armollinen ja kommentoijan mielestä ilmeisesti liiankin :D. Kiitti Marjo 🙂

  3. Jenna

    Mua naurattaa toi miehesi kommentti, ”pimppajumppa”. 😁 kuulostaa iha samanlaiselle huumorille mitä meilläki on! Kiitti kivoista postauksista ja jutuista, ei mitää pintaliitoa vaan täyttä asiaa. ❤ t monta vuotta mukana ollut lukija

    • Tiina / Fit Fat Mama

      Hehe joo Tuomas heittää aina tollasta :D. Kiitos Jenna ja kiva kun tulit kommentoimaan <3

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.