Fit Fat Mama
Fit Fat Mama

Kasvisviikko

Viime viikon ruokien lisukkeena käytimme kasviksia. Rehuja tulee normaalisti syötyä liian vähän, suositushan on puoli kiloa päivässä. Pilkkominen on olevinaan niin vaivalloista :D. Kasvikset on lisukkeista se terveellisin -ja kevyin vaihtoehto.
 Edelliset lisukekokeilut löytyy :

 Peruna-viikko
Riisi-viikko

Maanantai-Tiistai
Lihamureke & Kukkakaalimuusi +porkkanoita

Keskiviikko
Broileri-jauhelihagratiini
Torstai-Perjantai

Jauheliha-linssiwokki ja Uunitomaatteja
 
Lauantai-Sunnuntai

Täytetyt Paprikat ja Porkkanoita
 
Kasvisviikon avasi kukkakaalimuusi. Keitin kukkakaalin, johon lisäsin tuorejuustoa ja suolaa. Sitten vain kaikki sauvasekottimella sileäksi. Maku oli mitä mainioin, mutta ensimmäisenä päivänä maha ei hirveästi tykännyt. Kroppa varmaan säikähti kun muusi ei ollutkaan perunaa :D. Tiistaina ei tullut enää oireita. Muusi myös piti ihan hyvin nälkää. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan kukkakaalimuusia, jos haluaa vaihtelua perinteiselle pottumuusille.
Gratiini ei jostain syystä pitänyt niin hyvin nälkää poissa. Ei, vaikka ruuassa oli kahta eri lihaa. Kasvissyöjää miusta ei tulisi vaikka maksettaisiin!
Jauhelihawokki näytti ihan koiran oksennukselta joten halusin jotain fressimpää sen kanssa ja lykkäsin tomaatit uuniin. Keitin linssejä liian kauan ja rakenne oli ihan kuin kaurapuuroa.
 Ruoka näytti huonolta, ei maistunu kovin erikoiselta, mutta täytti ihan hyvin.
Paprikat oli tosi nam nam. Ruoka täytti hyvin täytteiden takia, maistui mainiolta ja masukin tykkäsi.
Tuttuun tapaan kävin katsomassa eri kasviksien ravintosisältöä Kalorilaskuri-sivulta 
                                   kcal/100g    P     H       R        annos
Kukkakaalimuhennos    77kcal    3g    7,5g    3,5g    200g
Wok-kasvikset *              46kcal    2g    7,6g    0,3g    200g
Porkkana,keitetty           33kcal    0,6g   5,7g    0,2     60g
suolaa
* porkkana,herne,vesikastanja,bambunverso,paprika,sieni
P= Proteiini
H= Hiilihydraatti
R=Rasva
 Porkkana on noista ravintoarvoiltaan paras ja sitä liputan itsekin. Helppo, monikäyttöinen ja pikkaisen makea kasvis. Porkkanaa me hyödynnetään muutenkin ruuanlaitossa ja laitetaan sitä esimerkiksi kaalilaatikkoon. Porkkana on lisukkeena helppo ja käytän sitä usein myös omiin jauheliha-riisi-kasvis lounas sössöihin.
Kasvisviikolla ei tullut mitään isompia huomioita tai ahaa-elämyksiä. Jotkut ruuat ei pitäny niin hyvin nälkää, eli kävi vähän samalla tavalla kuin joidenkin riisiruokien kanssa.
Kukkakaalimuusi-lihamureke ja täytetyt paprikat oli viikon lemppareita. Nams!
Kasvisviikko oli kokeiluista viimeinen. Jossain vaiheessa ajateltiin tehdä Kituviikko, eli kokkailla mahdollisimman halpoja ruokia.Viikot oli kiva toteuttaa, ihmiskokeet on mukavia :D.

Täyttyykö itselläsi suositus puoli kiloa kasviksia päivässä?
-Tiina

Kommentit (5)

  1. Jenny

    Uusi lukija ilmoittautuu, jotta moi vaan 😀 sullon hauskat jutut ja upee haba! Ja jään odotteleen kituviikkoa 😀

    • Tiina FitFatMama

      Moi Jenny ja kiitti paljon ja tervetuloo kuuntelee miun pölötyksii 😀 :).
      Huhtikuussa ainakin yritetään säästää ruokamenoissa, joten sillon kituviikko sit luvassa 🙂

  2. Marilyn

    Pelkistä kasviksista ei kyllä puoli kiloa täyty, mutta kasvikset+hedelmät+marjat tulee kyllä yli puolen kilon eestä vedettyä 🙂 Bongasin sun blogin täältä verkon ihmeellisestä maailmasta ja lueskelin muutaman jutun tässä joutessani ja täytyy ihan kiittää ja kumartaa sinua! Aivan mahtavia juttuja ja ihanan suoraa tekstiä, tykkään ja jään kyllä jatkossakin lukemaan! 🙂

    fitnessweet.blogspot.fi

    • Tiina FitFatMama

      Oi ihana, kiitos paljon kommentista 🙂 <3!
      Miulla jää rehuannos kyllä vajaaks. Marjatkin loppui pakkasesta. Ois jo kesä,niin saataisiin anopin keräämiä marjoja 😀

    • Tiina FitFatMama

      ainiin ja kiitos linkistä, käyn kattomassa:)!

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.