Fit Fat Mama
Fit Fat Mama

Helppo vaihtoehto pastalle ja riisille

Pastaa, riisiä, perunaa. Plää, minuu ainakin ne välillä kyllästyttää. Käytiin pari viikkoa sitten ulkona syömässä ja ihastuin tosi paljon lisukkeeseen, joka oli riisin kaltainen. Maultaan kuitenkin jotenkin muhevampi ja tärkein juttu: VAIHTELUA! Tutut arkiruuat pursuaa monesti korvista ulos…Ostettiiin sitä paketti kotiin ja valmistettiin sitä ensimmäisen kerran wokin lisukkeena. Toimi -ja meidän minimies herra nirsoilijakin söi sitä! Pakko oli tulla vinkkaamaan, kun olin tästä niin onessaan hihi. Pieniä, isoja juttuja saada ruokiin vaihtelua.

Kyseessä oli lisuke nimeltään Bulgur.

Mitä se Bulgur oikeastaan on? Kyseessä on murskattu vehnänjyvä, jotka on esikeitetty ja kuivattu ennen murskausta. LineaVerde Oriental Bulgur sisältää mineraaleja ja vitamiineja kuten B- ja K-vitamiinia, fosforia, rautaa, mangaania ja proteiinia. Paremmat ravintoarvot kuin pastassa tai riisissä. Rakenteeltaan se muistuttaa aika paljon riisiä.

Bulgur on myös nopea valmistaa, mikä on arkiruuassa aina erittäin jees!

Vertasin hieman riisin ja pastan ravintosisältöihin ja näytti tältä /100g :

Bulgur

Energia 335 kcal

Rasva 2.5g

Hiilihydraattia 57g

josta sokereita 1.5g

Ravintokuitu 18g

Proteiini 12g

Suola 0,04g

Riisi (pitkäjyväinen)

Energia 354 kcal

Rasva 0,4g

Hiilihydraatti 80,4g

josta sokereita 0,2g

Proteiini 6,7g

Suola 0,01

Pasta (täysjyväfusilli)

Energia 350g

Rasva 2,5g

Hiilihydraatti 66g

josta sokereita 3,7g

Proteiini 12g

Suola 0,01g

Arvollisesti Bulgur oli noista paras. Hinta Prismassa oli 1,69e ja paketissa on 500g. Kuten alussa kerroin, kotona kokeiltiin Bulguria ensimmäisen kerran wokin lisukkeena. Siinä toimi hyvin ja voin vaan kuvitella siihen kylkeen jonkun ältsihyvän kanakastikkeen tai possun jossa sweet chilikastiketta oi nam! Mutta hei tuollaista vinkkiä mikäli sinuukin kyllästyttää ainainen riisi-pasta-pottu lisuke.

Oletko itse syönyt Bulguria? 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Kommentit (5)

  1. Haaveita ja hauiskääntöjä / Emma

    Bulguria en ookaan koskaan kokeillut, mutta couscous on kyllä tehnyt meillä kauppansa! Ihan tyädellistä, kun laittaa sitä, tonnikalaa, tomaattia, pähkinöitä ja kananmunaa samalle lautaselle!

    • Tiina/Fit Fat Mama

      Couscousia en oo pitkään aikaan syönytkään, vähän samantyyppistähän se on ,mutta bulgur on miusta jotenkin maukkaampaa eikä niin kuivaa :). Pitäis kokeilla pitkästä aikaa. Kuulostaa hyvältä tuo kombo!

  2. Jenny

    Bulguria en ole itse kokeillut mutta couscousia useammankin kerran. Lisäksi quinoa on myös hyvä! Kannattaa testata quinoaa vaikka ruokaisiin salaatteihin niin saa enemmän täyttävyyttä ja vielä ilman gluteenia. Pitää tuo bulgur ottaa seuraavaksi kokeiluun 🙂

    • Tiina / Fit Fat Mama

      Quinoa onkin jäänyt jostain syystä kokeilematta, vaikka oon lukenut siitä postauksiakin blogeista muutamia 🙂 . Kiitti siis muistutuksesta, vois kokeilla 🙂

  3. Abracadabravideoatlanta

    Kiitos paljon Tiina / Fit Fat Mama! 3abracadabra video atlanta

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.