Coaching Kira
Coaching Kira

Teemaviikko: some + itsetunto – treenipaineet

Treenaatko juhannuksena vai lepäätkö? Kävin eilen itse treenaamassa jalkoja ja keskivartaloa lyhyen juoksulenkin jälkeen Hot Gym Kinolla, jonne pääsee 24/7 magneettikortilla treenaamaan. Eilinen treeni oli vähän ekstemporemeisinkiä, sillä alustavasti ajateltiin kavetin kanssa mennä Paloheinään heittämään porrastreenin. Epävakaa sää sai liikkujan kuitenkin vaihtamaan pläniä ja hakeutumaan salille. Tsekkaa treeniliikkeitä täältä.

MIKÄ TOIMII TREENISI MOTIVAATTORINA

Olen myös oppinut treenistä tässä matkan varrella paljon. Olen oppinut olemaan suorittamatta treenaamista. De on todella upea tunne. Jossain vaiheessa nimittäin treenaaminen muodosti ikävän vankilan: sitä piti mennä treenaamaan, vaikka pää olisi ollut kainalossa. Vaikka ei todellakaan olisi yhtään tehnyt mieli. Vaikka ei olisi jaksanut edes olla, ei olisi jaksanut tehdä mitään.

Mikä saa ihmisen tekemään näin? En tiedä, kaikilla on varmasti omat pirunsa takaraivossa. Mä itse pelkäsin menettäväni urheilullisuuden. Mä pelkäsin, että olen riittämätön. Mä pelkäsin, että lihon ja sen jälkeen en ole enää hyväksyttävä. Mä pelkäsin, että olen laiska.

Tämä on myös yksi syy, miksi mulla oli motivaatioviikko blogin teemana viime viikolla:

  1. Osa 1 – motivaation löytäminen
  2. Osa 2 – motivaation ylläpitäminen
  3. Osa 3 – pitääkö aina olla motivoitunut
  4. Osa 4 – miten minä pysyn motivoituneena
treenipaineet
Enenevissä määrin huomaan myös bloggaajien keskuudessa ns. kaapista ulostuloa: ei jakseta eikä viitsitä enää olle jotain sellaista, mitä ei ole. Kun emme elä oman itsemme näköistä elämää, niin se väsyttää. Se vie meiltä energiaa rakentaa jotain sellaista, jota emme luontaisesti ole.
On todella tärkeää pohtia ja tietää, mikä sinua motivoi esimerkiksi treenaamaan. Olen onnellinen huomatessani, että motivaationi treenaamiseen ei rakennu enää ulkoisesta motivaatiosta. Totta kai on upeeta, jos näyttää hyvältä ja siltä, että salilla on tehty muutakin kuin otettu selfieitä.

Kuitenkin on ihanaa, että voi tehdä kevyen treenin, kun siltä tuntuu. Tai levätä, kun on väsynyt. Enää ei ole pakko luukuttaa eikä liikunta ole enää pakonomaista suorittamista.

Eikä tarvitsekaan. Somessa näkyy superpaljon treeniä, tekemistä ja treenattuja kroppia. Vähemmästäkin verkkokalvot bongaa jotain, josta ottaa kenties paineita.

Päästäänkin viikon teemaan: some + itsetunto ja treenipaineet.

treenipaineet
Toivoisin, että somea seuraavat ihmiset muistaisivat sen, että some on helposti, kuin toinen maailma. Rinnakkaistodellisuus tai elämä, jota haluttaisiin elää – ei niinkään elämä, mitä eletään. Ei, ei tietenkään kaikkien kohdalla. Ja ei, tässä ei ole mitään väärää. Mutta lukijan kannattaa olla aina tietoinen niistä tunteista ja ajatuksista, joita jonkun tietyn somettajan seuraaminen itsessään herättää. Muita kun emme voi muuttaa, voimme muuttaa vain itseämme.

SOME + ITSETUNTO: KOSKA MÄKIN, NIIN SUNKIN PITÄÄ!

Ei pidä. Kyllä myönnän, että treenaan juhannuksenakin. Treenaan, koska tykkään ja siitä tulee virtaa. Laitan siitä myös someen. Mutta toivon, että jos oikeasti olet päättänyt levätä, chillaa ja tehdä muuta, kuin treenata, niin go for it! Kunto, lihasmassa, paino…nää kaikki kestää parin päivän hölläyksen.

Ei ole väliä, mitä teet nämä 3 päivää. Sen sijaa on väliä, mitä tapahtuu 362:na muuna päivänä.

Tuleeko herkuteltua? Grillattua? Ehkä juotua? Etkä ole päässyt treenaamaan?

No worries, olet silti arvokas ihminen ja hyvä tyyppi.

Somessa on huomattavissa paljon terveellisyyden ihannointia. Välistä saattaa tuntua, että miten hitossa noi kaikki tekee ton: käy töissä, vetää täydellisen aamupalan, treenaa, hoitaa lapsia/koiraa/kissaa/itseään, huoltaa kehoa, treenaa säännöllisesti ja monipuolisesti ja vielä syövätkin superterveellisesti – itse kokkaamansa luomuterveysruokaa!

Toisaalta tämä ei koske kaikkia: sehän riippuu paljon siitä, mitä seuraat somessa. Itse seuraan paljon terveys- ja hyvinvointiaiheisia ketjuja, tilejä, postauksia ja uutisia. Ehkä jollain toisella on enemmän skeittiskeneä, businessta, veneilyä tai kissanpentuja. 🙂

Point being: terveellisyyden liiallisella tavoittelulla saatetaan luoda paineita esimerkiksi tietynlaisesta vartalomallista, liikkumisesta tai elämäntyylistä – huom: vain jos annat sen luoda!

Muista, että kukaan ei kykene olemaan ”täydellinen” 24/7 eikä tarvitsekaan. Toisaalta meillä jokaisella on myös soma käsityksemme siitä, mitä tarkoitetaan täydellisellä ja mitä taas esimerkiksi tavallisella tai normaalilla.

Sun ei pidä stressata siitä, jos et nyt juhannuksena treenannut. Sen sijaan nauti vaan hyvällä omalla tunnolla siitä, mitä kaikkea teet muuta. Nauti ja elä hetkessä. Arjessa kerkiää sitten taas paahtamaan.

Josta tulikin mieleen, ketkä kaikki ovat jo lomalla? 🙂

treenipaineet

NÄIN ONNISTUT OLLA STRESSAAMATTA SOMESTA

Kuten sanottu, ei kande stressata, jos juhannuksena vähän poikkeaa arjesta. Jos kuitenkin huomaat olkapäätä kolkuttelevan huono omatunto, niin muista nämä:

  1. Kuuntele omaa kehoasi ja mieltäsi. Mitä sinä kaipaat juuri nyt? Mitä tarvitset juuri nyt?
  2. Tekeekö itsensä ja tekemistensä vertailu muihin sinusta onnellisen? Kuinka paljon se auttaa sinua tavoitteesi saavuttamisessa tai ylipäätään elämässäsi?
  3. Tekeekö huono omatunto tai kiire urheilemaan sinusta onnellisen tässä hetkessä? Vai toisiko sinulle enemmän onnea keskittyä hetkeen ja siinä oleviin hyviin asioihin?

Palaan arkeen sitten taas arkena. Nyt kun on höllää, niin tee asioita joista nautit. Ei kaikkien tarvitse treenaa intensiivisesti koko ajan:

Jokaisella on oma juttunsa, josta kukin nauttii. <3

Aurinkoa viikonloppuunne!
x Kipa

KURKKAA MYÖS:

Teemaviikko: some + itsetunto – Aito arki vs. tykkäykset

OSALLISTU HYVÄNTEKEVÄISYYTEEN!

Osallistu hyväntekeväisyyteen tilaamalla Coachingkira20-koodilla Foodinin verkkokaupasta: liikunta kuuluu kaikille!

FITNESSMALLI 2018 -FINALISTI

Fitnessmalli 2018 -finalisti – mitä liikunta-alan koulutusta minulla on?

Foodin – jyväskyläläinen perheyritys

Fitnessmalli 2018 – miksi hain kisaan?

*** Seuraa minua Instassa: @coachingkira ***

coachingkira
Fitnessmalli 2018 -kisa päättyy lokakuussa!

Kommentit (2)

  1. Tanja

    Olen viime aikoina pohtinut somea jonkun verran. Näinhän se menee, että sitä seuraa itseään kiinnostavia juttuja, mm.treenaamista. Tästä saa paljon hyvää, inspiraatiota ja motivaatiota. Mun ongelma on just toi lepääminen – on todella vaikea pitää lepopäiviä. Ja somessaha aina JOKU treenaa. Silloin tulee helposti olo, että munkin ”pitää”, vaikka olisi saanut hetkeä aikaisemmin psyykattua itsensä siihen lepopäivään😂… vaikka sen kuinka tietää, ettei some ole kuin pieni pala useimpien elämää, miten sen muistaisi… ja miten muistaisi sen, että toi tyyppi joka jaksaa treenata tänään täysillä, on luultavasti muistanut myös levätä riittävästi – ehkä muutamat edelliset päivät… Tulipa sekava vuodatus mutt ehkä sait kiinni ajatuksesta😉

    • kira

      Moikka Tanja!

      On muuten todella hyvä pointti sulta, kiitos tästä! Toden totta myös treenaaminen ja siitä jatkuvat some-muistutukset luovat painetta liikkua – itse kullekin.

      Lepopäivät ovat osoittautuneet monelle haastaviksi ja tässä astuu kuvaan ihmisen onat tarpeet, jaksaminen sekä itsensä tunteminen & kuuntelu.

      ”Tarvitseeko minun tänään treenata, onko minulla voimavaroja treenata, kuinka treenaaminen tänään palvelee tavoitettani” -tyyppinen keskustelu on siis aina kohillaan (mulla kans 🏋️‍♀️😃😂). Jos jollain viissiin oppisi mielen voimalla perustelemaan itselleen, miten itse kannattaa tehdä. Ei niinkään ajatella, että ”munki pitää, ku muutki”.

      …ei se kyllä helppoa ole. 🙈😜

      Ihana sua, energiaa viikonloppuusi!
      x Kipa

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.