Coaching Kira
Coaching Kira

Onko ok tuntea nälkää?

Pitää syödä tasaisin väliajoin niin, ettei nälkää pääse syntymään.

Näinkin on joskus neuvottu, kuulostaako tutulta? Vieläkin usein monen valmennettavan mieleen on juurtunut ajatus, että nälkää ei saisi syntyä. Pitää syödä niin, ettei nälkä pääse yllättämään.

Tämä ajattelumalli alkaa onneksi vähän siirtymään nykypäivän meisingin tieltä, kun tapetille on vahvasti nostettu oman kehon kuuntelu ja tietoinen syöminen. Nykyään korostetaan sitä, että kuuntele mikä itsellesi toimii.

Yhä silti moni vielä miettii, että onko ok tuntea nälkää. Saako nälkä syntyä vai
onko teoissa menty ihan metsään, jos sinulle tulee nälkä?

näläntunne pois

MIKSI NÄLKÄ SYNTYY?

Nälkä syntyy aivoissa, mutta tuntuu vatsassa. Meille syntyy nälkä, kun aivot bongaavat verensokerin laskun. Nälkä starttaa silloin, kun meillä ei ole määrältä tai laadulta riittävästi ruokaa. Nälkä siis tulee, kun energiat ovat vähissä.

Totta on, että tasainen ateriarytmi takaa sen, ettei nälkä kasva liian isoksi. Nykyään haasteita hommaan tuo se, että skippailemme helposti aterioita. Tällöin iltaa myöden nälkä kasvaa tolkuttomasti ja suusta saattaa hulmahtaa paljonkin energiaa alas.

Toisaalta myös meidän nälkä-kylläisyys -signaalit ovat heikentyneet tai häiriintyneet, koska saatamme vähän syödä mitä sattuu ja lennosta, nukumme keskimäärin melko huonosti, liikumme vähän, stressaamme tai emme keskity oman kehon kuunteluun.

Nälkä on aika simppeli juttu samalla, kun se ei ole ihan simppeli juttu: ihmisellä voi olla seitsemää eri nälkää, joiden tunnistaminen on hyvinkin olennaista esimerkiksi painonhallinnassa tai -pudotuksessa.

Seitsemän eri nälkää

Niin sanotusti oikea nälkä on kehon nälkä: konkreettinen verensokerin lasku, jonka aivot bongaavat. Joku voi tulla ärtyneeksi, jollekin tulee vilu, jotakuta heikottaa, jonkun ajatus jumittaa jne. kun verensokeri laskee.

Muut nälät ovat enemmänkin mielitekoja, tunteiden aiheuttamaa toimintaa tai opittuja tapoja.
Aistit herättävät myös nälkää, kuten silmän ja nenän nälkä. Näet kakkupalan ja sinun alkaa tehdä mieli kakkua. Tai haistat jonkun kanelipullan tuoksun ja sinun tekee mieli pullaa.
Suun ja vatsan nälkä taas liittyvät tunteeseen, että tekee mieli tuntea jokin ruoka tai sen suutuntuma suussa tai vatsalaukussa.
Sydämen nälkä liittyy vahvasti sosiaalisuuteen ja on täynnä erilaisia tunteita. Esimerkiksi tunnesyöminen liittyy sydämen nälkään, eli syöt jonkin tunteen aiheuttamana toimintana (ilo, suru, tylsyys).

Meillä on myös mielen nälkää. Se on jokin opittu tapa, kuten se, että lautanen pitää aina syödä tyhjäksi. Tai kahvin kanssa haluat aina jonkun leivoksen tai makean, koska mielestäsi ne kuuluvat yhteen. Mielen nälkä voi olla myös ajatus tai uskomus ruoasta, kuten se, että aina pitäisi syödä terveellisesti. Mielen nälkä sisältää helposti sääntöjä tai käsitystä siitä mikä on oikea/väärä/hyvä/huono ruoka tai tapa syödä. Mielen nälkää siivittää ajatus siitä, että ”pitäisi”.

Pitäisi syödä enemmän kasviksia. Pitäisi syödä terveellisemmin.

…että mihin niistä sitten kulloinkin syödä ja syödään – sepä se! 😀

näläntunne pois

ONKO OK TUNTEA NÄLKÄÄ?

On. Nälkä on meille luonnollinen tunne kropassa eikä sitä tarvitse pelätä. Eikä tarvitse huolestua, että safkaamisrytmissä olisi jotain keturallaan, mikäli koet nälkää. Nälkää saa syntyä ennen kuin syöt. Joskus on ollut valloillaan ajatus, että pitäisi syödä tasaisin väliajoin niin, ettei nälkä pääse yllättämään.

Itseasiassa joskus nälän tunnetta pitää jopa vähän sietää, mikäli sinulla esim. on selkeä painonpudotustavoite ja -tarve. Kun energiansaantia vähän vähennetään on aika luonnollista, että nälkää pukkaa. Sitä ei siis kannata pelätä. Mutta painonpudotustavoitteessakin on aina hyvä muistaa se, että kaikki lähtee rentoudesta.

Tärkeintä on säilyttää hommassa rentous:  mitä enemmän
kontrolloit ja stressaat syömisiäsi, sitä enemmän luontainen nälän säätely kropassasi
(ja mielessäsi) menee pieleen.

On hyvä huomata, että nälkä ei ole tasaista. Nälkä tulee ja menee. Nälän vaihtelu ei ole ongelma, ellet tee siitä sellaista. Rauhoita ruokailuhetkesi ja huomaa se, että syöt. Liian usein puuhaamme jotain samalla, kun syömme. Näin et keskity itse asiaan eikä nälkä-kylläisyys -signaali pääse kunnolla toimimaan. Saatat jopa syödä siinä hetkessä yli todellisen tarpeesi tai sitten ehkä hetken päästä on taas nälkä ja ihmettelet, että mitäs nyt. 🙂

SYÖ PUOLET PÄIVÄN RUOASTA ENNEN ILTAPÄIVÄÄ

Liian usein nipistämme joko aamupalasta tai lounaasta. Ne joko skipataan tai sitten ne ovat liian heppoisia. Syö puolet päivän ruoasta ennen iltapäivää: aamiainen, kunnon lounas ja yksi välipala.

Ja hei, syö lounaalla kunnon ruokaa! Ei mitään pussikeittohässäkkää, pikkusalaattia herneenversoista ja pavuista tai kuppikeittoja.

Jos illalla sinua vaivaa sikakova nälkä ja kaapin voisi imuroida tyhjäksi, niin syöt päivällä liian vähän. Syöt liian vähän päivällä myös silloin kun hassunhauskat mieliteot nostavat päätään. Lisäksi ole tietoinen iltaisin siitä, syötkö ehkä tapaasi: onko sinulla tapana ottaa illan ns. ”oma aika” sohvalla tai tietokoneen ääressä ja syödä samalla jotain, koska rentoudut siten?

Mitä ajatuksia teillä on aiheesta? 🙂
x Kipa

KURKKAA MYÖS:

Tyhjällä vatsalla treenaaminen ja rasvanpoltto

Treeni kaksi kertaa päivässä – onko ok?

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

*** Instagram: Coachingkira_wellness ***

instagram

Moikku!

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.