Coaching Kira
Coaching Kira

Mikä eteen, kun terveellinen syöminen ahdistaa?

HIFISTELY HÄVITTÄÄ SYÖMISISTÄ RENTOUDEN 

Mietin usein, kuinka ruoka varmaan aiheuttaa nykyään ihan käsittämättömän määrän ahdistusta ihmisille.

Jaoin eilisen postaukseni kätevistä ruokamitoista eräässä Facebook-ryhmässä ja pian jakamisen jälkeen joku oli kerinnyt kommentoida, että lautasmallista kannattaa vaihtaa perunat kukkakaaliin tai lanttuun. Näin säästyt tärkkelykseltä.

Kysyin henkilöltä miksi _maltillinen_ määrä (jota määrää lautasmalli mielestäni edustaa) tärkkelystä on pahasta.

Sain vastauksen jotakuinkin näin: tärkkelys muuttuu kehossa sokeriksi ja sokeri lihottaa ja lihavuus on länsimaiden vitsaus.

Jos mä koittaisin aloittaa elämäntapamuutosta tai opettelisin terveellisen elämän ja ruokavalion perusteita varmasti ahdistuisin.

Nykypäivänä vedetään ihan kumman suoria viivoja sinne ja tänne sekä tupataan hidistelemään ruoalla. Ei peruna/tärkkelys YKSINÄÄN lihota ihmistä. Tarvitaan siihen muutakin.

Tiedättekö mitä ruokailu ennen kaikkea tarttisi?

RENTOUTTA.

Väheneekö kokonaisterveys, jos syö silloin tällöin jotain herkkua terveellisen ruoan sijaan? 

Elätkö epäterveellisesti, jos et syö kellon tarkasti ja tasaisin väliajoin, 4-6 ateriaa päivässä?

syöminen

SYÖMINEN | RENTOUS TEKEMISEN POHJALLA

Tiedättekö, miten nyrkkeilijä saa lyöntiinsä voimaa? Rentouden kautta. Entä milloin ihminen on luovimmillaan? Ollessaan rentona. Tiedättekö milloin ihminen kehittyy ja palautuu parhaiten? Täydellisessä rentoudessa. Millä golfaaja tekee parhaimmat lyöntinsä? Säilyttämällä lyönnissä rentouden. Entä mitä tarvitaan osana lätkänpelaajan luistelupotkua, kun halutaan nopeimmat reaktiot räjähtävään lähtöön?

Aivan.

Rentoutta ei voi liikaa korostaa terveellisissä elämäntavoissakaan.

Rentous näkyy käytännössä siinä, että lakkaamme vaivaamasta päätämme jokaikisellä yksityiskohdalla ja unohdamme suorittamisen.

MIKÄ ON ”OIKEA” MENETELMÄ SYÖDÄ?

Suosittelen tutkailemaan omia uskomuksiasi:

  • Kuka tai mikä on kertonut sinulle, mitä on oikein syödä?
  • Kuka tai mikä on kertonut sinulle, mikä on riittävä määrä ruokaa, jotta palaudut, jaksat treenata tai hoikistut?
  • Kuka tai mikä sinulle asetti tarkat kellon ajat ja sekuntit oikeanlaiselle syömisrytmille?

Oheisilla tarkistuskysymyksillä voit selvittää mistä käsityksesi tai uskomuksesi terveestä syömisestä tulevat.

Mistä ja miten käsityksesi esimerkiksi terveydestä muodostuu?

Ja vielä: onko hifistely kuinka kannattavaa, jos perusasiat eivät ole kohdillaan? Kannattaako keskittyä nippelistaffiin, jos iso kuva ei ole kunnossa?

syöminen

NÄIN TARKISTAT ONKO ISOT LINJAT SYÖMISISSÄSI KUNNOSSA

Tarkista ennen stressiä hifistelystä keskitytkö isoihin linjoihin, kuten

  • Ylipäätään säännöllinen syöminen – ei pilkuntarkat kellonajat
  • Monipuolinen syöminen – ei yksittäiset ravintotekijät, ruoka-aineet tai vitamiinit
  • Riittävä uni ja palautuminen – myös luppoaikaa ja ”ei mitään tekemistä” aikaa, ei siis pelkästään treenitauko
  • Nautinnollinen liikunta – pakkovääntö ei ole pitkäkestoinen, uskalla siis rohkeasti kokeilla tehdä omaa juttuasi

Sinä itse olet itsesi paras asiantuntija. Sinä tiedät oman elämänrytmisi ja siten tiedät mihin kohtaan ruokailusi parhaiten sijoittuvat.

Lisäksi sinä tiedät, mistä vatsasi tykkää tai mistä sinä tykkäät. Tärkkelystäkin lautaselle mahtuu aika ajoin eikä peruna yksinään lihota.

Mitä ajatuksia sinulla on? Heitä kommentteihin! 🙂

Nyt rentoa ja rokkistaraa viikkoa kaikille!

x Kipa

Tsekkaa myös:

Himoliikunta | Voiko treenata varastoon?

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

coachingkira

~ Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. ~

Kommentit (16)

  1. anna

    Allekirjoitan koko jutun, paitsi sen että tiedän mistä vatsa tykkääkun en tiedä niin ollenkaan, olen kokeillut ties mitä vaihtoehtoja, karsinut jotain pois, mutta se kipeytyy jatkuvasti ilman mitään logiikkaa. Voi olla että kahtena päivänä on prikulleen samanlaiset lounaseväät, toisena ei mitään ongelmaa ja toisena maha on kuin kaasupallo heti syömisen jälkeen. Voi kun ymmärtäisimmekin toisiamme paremmin! No joo tietyn yhteyden huomaa sen mukaan onko stressiä, onko nukkunut tarpeeksi jne mutta sekään ei vielä selitä kaikkea

    • kira

      Mä uskon, että löydät sen vielä. Se tulee jostain ehkä vähän ohimennenkin. Tai jos ei tule, niin oletko jutellut jonkun kanssa, joka voisi kanssasi tsekata asiaa? Ja sulla on tutkittu kaikki, eli poissuljettu keliakia, laktoosi ja ruoka-aineherkkyydet? Jos ei vielä, niin suosittelen! <3

      Tsemppiä huikeesti!

  2. Johanna

    Hyvä kirjoitus! Itse etsin aikaisemmin pitkään vatsan oireilujen vuoksi sitä oikeaa, minulle sopivaa ruokavaliota (kävin varmasti kaikki ruokatrendit läpi) kunnes tajusin että avain piilee rennossa suhtautumisessa ruokaan/syömiseen. Mahdollisimman puhdas, yksinkertainen ja luonnollisessa muodossaan oleva ruoka toi minulle hyvän olon ja vatsaankin rauhan. Käytännössä siis lopetin kevyttuotteiden käytön ja tilalle voita, täysrasvaiset maitotuotteet, hyvät rasvat itsetehty kasvispainotteinen ruoka.

    By the way-oot Kipa upeen näköinen<3

    • kira

      Sulla on kyllä ollut kova puuha koluta kaikenlaisia ruokavalioita läpi! Vatsa- ja suolistoseikat kun eivät ole ihan helppoja tai yksiselitteisiä parhaimmillaan.

      Sama vika rahikaisella: huomasin itsekin aikoinaan, että rentous on se juttu. Mitä enemmän pingotan, sitä enemmän keturalleen menee. Näissä mun kirjoituksissani on todella paljon myös omakohtaista kokemusat ja kokeilua. 😀

      On niiiin hieno juttu, kuinka olet löytänyt oman ruokavaliosi – onnea! Se on iso asia! <3

      Oooo, kiitos. Mä vähän nolostuin… 😀 <3

  3. Katja

    Aamen! Just näin, hyvä kirjoitus. Samoja asioita käydään läpi mun vastaanotollakin, yleensä perusasiat on se juttu, ei nippelitieto ja siitäkin hyötyä vasta kun isot linjat laitettu kuntoon. 🙂

    • kira

      Ja siunausta! 😀 Kiitos, kiva kun kävit lukemassa & kommentoimassa! 🙂 Juuri näin: nippelitieto on sitten, kun kaikki muu on kohdillaan. Välillä tuntuu, että oikastaan vähän liikaa ja liian ajoissa. 😀

  4. Miia

    Nää sun blogikirjoitukset tulee mulle aina niiiiin oikeaan aikaan ❤
    Kiitos jälleen hyvästä tekstistä ❤

    • kira

      Moikka Miia! <3 Iso kiitos, ihana jos ja kun tulee käyttöön! Sitä varten täällä ollaan, että saisitte apuja. 🙂

      Kivaa viikonloppua ja tsemppiä!
      <3 Kipa

  5. Annika

    No AAMEN!! Voin kertoa että ärtyvän suolen oireyhtymään esimerkiksi ei fodmapit auta jos nuttura kireällä sitäkin suorittaa! Se on se ja sama syötkö sen banaanin raakana vai kypsänä jos stressipäissään keskityt nauttimisen sijaan siihen itse ruoka-aineeseen ja pohdit mitenkä tää nyt vaikuttaa vai pitäisikö sittenkin ottaa muuta ym. Ja eikö se niin ole että metsä se rentouttaa eikä se yksi puu siellä takapihalla vai miten se oli 😄😄 ja hei muikkeli oot kyllä söpö ku mikä 😍😍 HALEJA JA SUPERIA VIIKONLOPPUA JA BOSSELLE BUSUJA 💖💖

    • kira

      No hei nimenomaan! Mä en käsitä, kun kaikkea pitää mennä ylisuorittamaan. Ei kaikki ole niin justiinsa. Oikeasti: me ihmiset voitais joissain asioissa relata vähän. Ei tietenkään niin, että elintavat heitetään lekkeriksi ja millään ei ole enää mitään väliä. Mutta että vauhkoominenkaan ei auta. 😀 😀

      Haha, kutakuinkin noin ne metsät ja puut menee! 😀

      Oooo, kiitti – ihana olet, kiitos! Supermassiivista viikkoa ja Bosselta pusu takas! <3 <3 <3

  6. Jess

    Mä luulen et monen laihduttaminen kaatuu jo siinä vaiheessa, kun aletaan kattelee googlesta vähän ”vinkkejä” terveelliseen syömiseen. Toinen sanoo et ei saa syödä perunaa, yks ei syö muuta ku perunaa, joku kertoo et kun alko puolittaa perunaa ja tunki toisen puolikkaan sieraimeen ni johan alko laihtuu. Sitte vielä se et jonkun mielestä se peruna pitää maustaa maca msm kurkuma tofu chia spiruliina höysteellä niin voi saavuttaa laihtumisen.

    Voi kunpa me oltais jo ohitettu tää hömppäsekoilu missä porukka vauhkoo kaikkien terveystuotteiden perään ku pitäis oikeesti treenata himassa ihan sitä arkiruoan tekemistä fiksuilla valinnoilla, ihan vaikka makaronilaatikko täysjyvämakaroniin tehtynä! Mut ei, kun jos siinä ei oo goji chia spiruliina jauheita ja muita härpäkkeitä niin se on epäterveellistä. Porukka kattoo vinoon perus makaronilaatikkoa mut palvoo mitä kummallisempia terveystuotteita ja vielä maksaa ittensä kipeeks niistä! En sano et kaikki olis huuhaata, mut ilman sitä kaikkea voi myös saavuttaa oikeen hyviä tuloksia ja säästää kukkaroa.

    Oot niin asian ytimessä!

    • kira

      Haha, juuri näin! Perunan lisäksi sieraimeen tunkeutuu helposti annos herneitä ja jonkun ajan päästä alkaa turhautuminen. 😁

      Mää mietin aina sitä, miksi homma otetaan vähän liian vakavasti: juurikin hyvä esimerkki on just vaikka toi peruna. Sitä ”ei saa” syödä, koska se lihottaa. Ja koska ”mä ja Sirkka-Liisa vaihdettiin peruna/hiilarit/Niken kengät/whatever pois ruokavaliosta, niin sen täytyy olla AINOA toimiva keino. 🙄

      Paitsi ettei ole. 🤣🤣

      Ei vitsi toi sun superfoodhifistelyheikunkeikun -kuvailu on NIIIIIN osuva!! Just tota se on, huoh.

      Joku päivä se makaronilaatikko taas kansalle kelpaa. 😃😃

      Hei superhyvää viikkoa Jess! 😍

  7. Reija

    Ihana olet ja puhut niin totta. Osui ja upposi hyvinkin ajankohtaisena tämäkin aihe. Juuri illan pt-treenissä vuodatin epävarmuuttani sen kanssa mikä on riittävää syömistä ja miten uskaltaa luottaa järkevään syömiseensä. Treenitulokset kasvaa silmissä, mutta entisenä painonpudottajana paino ei sais oman pääni mukaan yhtään nousta, vaikka lihasta ja voimaa rakennetaan.

    Pitäisi vain oppia nauttimaan saavutuksista ja jättää ahdistus ja stressi turhina pois. Mainitsemasi isot linjat on kunnossa, joten miksi hifistelemään. Vaihtoehto aina on kiristellä, mutta miksi sen vuoksi uhraisi tehdyt treenitulokset. Jospa vain luottaisin siihen mitä valmentaja sanoo ja minkä itsekin jo hyvin tiedän.

    Vaakakielto ja mielenrauhan vuoksi ruokapäiväkirja pt:lle. Kun kuuluu kategroriaan, et kaikki pitää todeksi konkreettisesti näyttää, niin ehkä mä saan mielenrauhan tällä taas hetkeksi. Uni, lepo ja ruoka, miksi ne onkin ihanina asioina kovaa treeniä hankalampia toteuttaa?

    Sun vakio #inhimillinen ote on niin mulle osoitettu.

    Upeita talvipäiviä sulle ja Bosselle. <3

    • kira

      Moikka Reija!

      Kiitos, ihana, kommentistasi. On varmasti haastaavaa ”antaa painonsa” valmentajan käsiin ja luottaa hänen neuvoihin, vaikka moni asia tuntuu oikealta ja hän osaa asiansa.

      Vaatii aikaa antaa oman ajatusmaailmansa hieman muuttua armollisempaan suuntaan. Itsellänikin meni useita vuosia oppia päästämään tietyistä asiosta irti – juurikin tuo painonnousu oli haaste. …vaikka tietää kyseessä olevan vahvempi ja terveempi mieli ja kroppa. ♡

      Hyvällä polulla olet, hienoa kun treeniruloksetkin kasvaa!!

      Vau, vaakakiellon toteutuminen on upea juttu ja olet tosi rohkea päästäessäsi siitä irti! 🙂

      Olen tosi onnellinen sun puolestasi, että olet inhimillisellä otteella liikenteessä – ihan HUIKEESTI tsemppiä jatkoon!

      Ja kiitos, Bosselta terkkuloj takasin! <3

    • Reija

      Kiitos tsempeistä ja kannustavista sanoistasi. <3

    • kira

      Anytime, olet megahyvällä tiellä! ♥️♥️

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.