Coaching Kira
Coaching Kira

Mikä eteen, kun terveellinen syöminen ahdistaa?

HIFISTELY HÄVITTÄÄ SYÖMISISTÄ RENTOUDEN 

Mietin usein, kuinka ruoka varmaan aiheuttaa nykyään ihan käsittämättömän määrän ahdistusta ihmisille.

Jaoin eilisen postaukseni kätevistä ruokamitoista eräässä Facebook-ryhmässä ja pian jakamisen jälkeen joku oli kerinnyt kommentoida, että lautasmallista kannattaa vaihtaa perunat kukkakaaliin tai lanttuun. Näin säästyt tärkkelykseltä.

Kysyin henkilöltä miksi _maltillinen_ määrä (jota määrää lautasmalli mielestäni edustaa) tärkkelystä on pahasta.

Sain vastauksen jotakuinkin näin: tärkkelys muuttuu kehossa sokeriksi ja sokeri lihottaa ja lihavuus on länsimaiden vitsaus.

Jos mä koittaisin aloittaa elämäntapamuutosta tai opettelisin terveellisen elämän ja ruokavalion perusteita varmasti ahdistuisin.

Nykypäivänä vedetään ihan kumman suoria viivoja sinne ja tänne sekä tupataan hidistelemään ruoalla. Ei peruna/tärkkelys YKSINÄÄN lihota ihmistä. Tarvitaan siihen muutakin.

Tiedättekö mitä ruokailu ennen kaikkea tarttisi?

RENTOUTTA.

Väheneekö kokonaisterveys, jos syö silloin tällöin jotain herkkua terveellisen ruoan sijaan? 

Elätkö epäterveellisesti, jos et syö kellon tarkasti ja tasaisin väliajoin, 4-6 ateriaa päivässä?

syöminen

SYÖMINEN | RENTOUS TEKEMISEN POHJALLA

Tiedättekö, miten nyrkkeilijä saa lyöntiinsä voimaa? Rentouden kautta. Entä milloin ihminen on luovimmillaan? Ollessaan rentona. Tiedättekö milloin ihminen kehittyy ja palautuu parhaiten? Täydellisessä rentoudessa. Millä golfaaja tekee parhaimmat lyöntinsä? Säilyttämällä lyönnissä rentouden. Entä mitä tarvitaan osana lätkänpelaajan luistelupotkua, kun halutaan nopeimmat reaktiot räjähtävään lähtöön?

Aivan.

Rentoutta ei voi liikaa korostaa terveellisissä elämäntavoissakaan.

Rentous näkyy käytännössä siinä, että lakkaamme vaivaamasta päätämme jokaikisellä yksityiskohdalla ja unohdamme suorittamisen.

MIKÄ ON ”OIKEA” MENETELMÄ SYÖDÄ?

Suosittelen tutkailemaan omia uskomuksiasi:

  • Kuka tai mikä on kertonut sinulle, mitä on oikein syödä?
  • Kuka tai mikä on kertonut sinulle, mikä on riittävä määrä ruokaa, jotta palaudut, jaksat treenata tai hoikistut?
  • Kuka tai mikä sinulle asetti tarkat kellon ajat ja sekuntit oikeanlaiselle syömisrytmille?

Oheisilla tarkistuskysymyksillä voit selvittää mistä käsityksesi tai uskomuksesi terveestä syömisestä tulevat.

Mistä ja miten käsityksesi esimerkiksi terveydestä muodostuu?

Ja vielä: onko hifistely kuinka kannattavaa, jos perusasiat eivät ole kohdillaan? Kannattaako keskittyä nippelistaffiin, jos iso kuva ei ole kunnossa?

syöminen

NÄIN TARKISTAT ONKO ISOT LINJAT SYÖMISISSÄSI KUNNOSSA

Tarkista ennen stressiä hifistelystä keskitytkö isoihin linjoihin, kuten

  • Ylipäätään säännöllinen syöminen – ei pilkuntarkat kellonajat
  • Monipuolinen syöminen – ei yksittäiset ravintotekijät, ruoka-aineet tai vitamiinit
  • Riittävä uni ja palautuminen – myös luppoaikaa ja ”ei mitään tekemistä” aikaa, ei siis pelkästään treenitauko
  • Nautinnollinen liikunta – pakkovääntö ei ole pitkäkestoinen, uskalla siis rohkeasti kokeilla tehdä omaa juttuasi

Sinä itse olet itsesi paras asiantuntija. Sinä tiedät oman elämänrytmisi ja siten tiedät mihin kohtaan ruokailusi parhaiten sijoittuvat.

Lisäksi sinä tiedät, mistä vatsasi tykkää tai mistä sinä tykkäät. Tärkkelystäkin lautaselle mahtuu aika ajoin eikä peruna yksinään lihota.

Mitä ajatuksia sinulla on? Heitä kommentteihin! 🙂

Nyt rentoa ja rokkistaraa viikkoa kaikille!

x Kipa

Tsekkaa myös:

Himoliikunta | Voiko treenata varastoon?

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

coachingkira

~ Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. ~

Kommentit (16)

  1. anna

    Allekirjoitan koko jutun, paitsi sen että tiedän mistä vatsa tykkääkun en tiedä niin ollenkaan, olen kokeillut ties mitä vaihtoehtoja, karsinut jotain pois, mutta se kipeytyy jatkuvasti ilman mitään logiikkaa. Voi olla että kahtena päivänä on prikulleen samanlaiset lounaseväät, toisena ei mitään ongelmaa ja toisena maha on kuin kaasupallo heti syömisen jälkeen. Voi kun ymmärtäisimmekin toisiamme paremmin! No joo tietyn yhteyden huomaa sen mukaan onko stressiä, onko nukkunut tarpeeksi jne mutta sekään ei vielä selitä kaikkea

    1. kira

      Mä uskon, että löydät sen vielä. Se tulee jostain ehkä vähän ohimennenkin. Tai jos ei tule, niin oletko jutellut jonkun kanssa, joka voisi kanssasi tsekata asiaa? Ja sulla on tutkittu kaikki, eli poissuljettu keliakia, laktoosi ja ruoka-aineherkkyydet? Jos ei vielä, niin suosittelen! <3

      Tsemppiä huikeesti!

    2. Johanna

      Hyvä kirjoitus! Itse etsin aikaisemmin pitkään vatsan oireilujen vuoksi sitä oikeaa, minulle sopivaa ruokavaliota (kävin varmasti kaikki ruokatrendit läpi) kunnes tajusin että avain piilee rennossa suhtautumisessa ruokaan/syömiseen. Mahdollisimman puhdas, yksinkertainen ja luonnollisessa muodossaan oleva ruoka toi minulle hyvän olon ja vatsaankin rauhan. Käytännössä siis lopetin kevyttuotteiden käytön ja tilalle voita, täysrasvaiset maitotuotteet, hyvät rasvat itsetehty kasvispainotteinen ruoka.

      By the way-oot Kipa upeen näköinen<3

      1. kira

        Sulla on kyllä ollut kova puuha koluta kaikenlaisia ruokavalioita läpi! Vatsa- ja suolistoseikat kun eivät ole ihan helppoja tai yksiselitteisiä parhaimmillaan.

        Sama vika rahikaisella: huomasin itsekin aikoinaan, että rentous on se juttu. Mitä enemmän pingotan, sitä enemmän keturalleen menee. Näissä mun kirjoituksissani on todella paljon myös omakohtaista kokemusat ja kokeilua. 😀

        On niiiin hieno juttu, kuinka olet löytänyt oman ruokavaliosi – onnea! Se on iso asia! <3

        Oooo, kiitos. Mä vähän nolostuin… 😀 <3

      Vastaa

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *