Coaching Kira
Coaching Kira

Kirsikka ja uni | Kipakoilla kirsikoilla parempaa unta!

MIKSI KIRSIKKA?

Osallistuin keskiviikkoaamuna 25.10. BNHU:n (Bulgarian National Horticultural Union) ja Kreikan ASOP EPISKOPIS -maatalousosuuskunnan järjestämään the Cherry -tilaisuuteen Vanhalla Ylioppilastalolla.

Miksi? Koska rehellisesti tiedän kirsikoista todella vähän. Kuka teistä tunnustautuu kirsikkahulluksi? 🙂

Rakastan marjoja ja hedelmiä, mutta jostain syystä tietämykseni juuri kirsikasta on vähäinen. Siksi lehdistötiedote ja erityisesti ravitsemusterapeutti Hanna Partasen luentoaineisto olivat kiinnostavaa seurattavaa. Tilaisuudessa oli The Cherry -projektin edustajat Kreikasta ja Bulgariasta, jotka kertoivat projektinsa tavoitteena olevan mm. kasvattaa kreikkalaisten ja bulgarialaisten kirsikoiden tuontia Suomeen.

kirsikka
Kuva: Bulgarian National Horticultural Union

Lisäksi yksi aamun puhujista oli kokki Teresa Välimäki. Teresalta tuli mielenkiintoisia kirsikan käyttötarkoituksia. Oletko muuten koskaan tehnyt kirsikasta kiisseliä?

Entä tiesitkö, että kirsikka luetaan luumarjoihin? Käytännössä kirsikka on marja, vaikka olet saattanut tottua puhumaan siitä hedelmänä.

Ja tiedättekö mitä en ole koskaan tullut ajatelleeksi? Että kirsikoita ei toden totta saa kaupasta ympäri vuotta. Niitä saa vain tietyn aikaa. Arvaa, muistanko tämän ensi vuonna ja metsästän napaani kaupoista meheviä kirsikoita! 😀

kirsikka
Ah, se lumoava vaalenpunainen väri joka kevät kirsikkapuiden kukkiessa -priceless. <3 Kuva: Bulgarian National Horticultural Union

KIRSIKKA JA UNI | KIRPEÄT KIRSIKAT AUTTAVAT UNEEN

Koska työni pyörii paljon ravitsemuksen, unen ja virkeyden ympärillä, niin antoisin osuus itselleni oli ehdottomasti Hanna Partasen materiaali – erityisesti kirsikan vaikutus uneen ja treenistä palautumiseen.

En ole koskaan ollut tietoinen siitä, että kirsikalla voi tutkitusti edesauttaa unta.

Ja nimenomaan kirpeillä kirsikoilla. On todella mielenkiintoista, että erityisesti hapankirsikat ovat kutakuinkin ainoita luonnon antimia, joista löytyy melatoniinia. Melatoniini on hormoni, jolla elimistö säätelee sisäistä kelloaan ja säännöllistä unta.

kirsikka
Hanna Partanen. Kuva: Bulgarian National Horticultural Union

Eli popsimalla hapankirsikoita tai juomalla niistä tehtyä mehua voit edesauttaa nukahtamista. Ehkä worth to try? Jos kuulut huonounisten joukkoon, niin testaa toki: olisi hyvä pupeltaa kirsikoita noin tuntia ennen nukkumaanmenoa optimoidaksesi unen tulon.

European Journal of Nutrition -lehdessä julkaistussa artikkelissa kerrotaan kirsikkamehua juoneiden ihmisten nukkuvat pidempään ja paremmin – koska melatoniini. Tutkijat huomasivat, että kirsikkamehua juoneilla osallistujilla oli korkeammat melatoniiniarvot
(Lähde: Howatson G, Bell PG, Tallent J, Middleton B, McHugh MP, Ellis J. Eur J Nutr. 2012 Dec;51(8):909-16. doi: 10.1007/s00394-011-0263-7. Epub 2011 Oct 30.)

Mielenkiintoista on myös, että kirsikkamehua juoneiden on huomattu nukkuvan keskimäärin 25 minuuttia enemmän. Lisäksi heidän unestaan on ns. tehokasta unta 5-6% enemmän
(Lähde: LossoJN, Finley JW, Karki N, Liu AG, Prudente A, Tipton R, Yu Y, Greenway FL.)

Tiedättekö mitä? Lähtee ehkä vähän kokeiluun! 😀

Kirsikan ravintoarvot (kuva: Hanna Partanen / Nutrifilia.fi):

kirsikka

KIRSIKKA JA TREENI | KIRSIKALLA NOPEAMPI PALAUTUMINEN?

Toinen mikä oli supermielenkiintoista oli se, että myös treenaaville henkilöille kirsikoista voi olla hyötyä. Toki jo sen takia, että tehokas uni auttaa palautumaan. Mutta erityisesti siksi, että happaman kirsikkamehun juominen urheilusuorituksen jälkeen voi nopeuttaa palautumista.

Kirsikoiden punainen väri tulee marjan sisältämistä antosyaaneista, joilla on tulehduksia ja kiputiloja helpottava vaikutus. Täten erityisesti hapan kirsikkamehu voisi lievittää lihasvaurioita ja lihaskipuja sekä vähentää muun muassa kehon oksidatiivista stressiä.

Kun treenaat kovilla tehoilla, niin treenisuorituksessa lihastesi työskentely (lihasten supistuminen) lisääntyy. Niin ikään lisääntyy myös treenisuoritukseen tarvittava energiantuotto. Nämä aiheuttavat sen, että kehoosi muodostuu vapaita radikaaleja kovempaa tahtia, kuin kehosi pystyy puskuroimaan varastossaan olevilla antioksidanteilla. Elimistön vastaus haasteeseen saattaa tällöin olla paikallinen tulehdusreaktio.

(Lähde: Coelho Rabello Lima L, Oliveira Assumpção C, Prestes J, Sérgio Denadai B.)

kirsikka
The Cherry -lehdistötiedoteaamu 25.10.2017. Kuva: Bulgarian National Horticultural Union

Treenaavana ihmisenä siis tämänhän on hyvä uutinen! 🙂 Ja tiedättekö mikä on siistiä. Kirsikkamehua on mahdollista löytää kaupoista vuoden ympäri, vaikka ei tuoreita saisikaan. Kuka on bongannut kaupasta? Kuka juo jo?

Mä niin otan käyttöön!

Kirsikkaisia unia ja treeni-iloa,
x Kipa

EDELLINEN KIRJOITUKSENI:

Rakkaus ja parisuhde | Toista ei voi neuvoa eikä kritisoida

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTube – Bloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

hyvinvointi
~ Intohimolla ajettu asia on luotu onnistumaan. ~

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.