Coaching Kira
Coaching Kira

Kehonhuolto | Värinärulla tuo rullailuun uutta vibaa

Kaupallinen yhteistyö: Gymstick

KEHONHUOLTO | KEVYET JALAT RULLAILEMALLA

Tiedättekö mitä. Mä diggaan rullasta kehonhuollossa. Vaikka paljon vannotaan ihan puhtaan venyttelyn nimeen, niin kehonhuollossa pätee mielestäni samat asiat, kuin ruokavaliossa ja liikunnassakin: monipuolisuus kunniaan.

Rullalla olen itse saanut pahimmat jumit kaikkein parhaiten pois. Ihan perusrulla oli sikajees, kunnes törmäsin rullaan, jossa on vibraa! Hurraa, mikä keksintö!

Sain rullasta vinkin yhdeltä ohjaajakollegaltani, joka on töissä Telia 5G Areenalla. Kyseinen areena on fudistiimi HJK:n kotikenttä ja kollegani tiesi sanoa HJK:n miespelaajien fysiikkavalmentajan puoltavan värinärullaa pelaajien kehonhuollossa.

kehonhuolto
Nää on ihan eeppiset keksinnöt! Gymstickin Tratac värinärulla ja värinäpallo.

Entisenä futarina ihastuin tietty ajatukseen täysin – kuin myös ajatukseen siitä, että värisevä rulla jalkapohjien alla on ryhmäliikuntaohjaajalle ehkä eeppisin ja rentouttavin ajatus ikinä!

Siitä se ajatus sitten lähti: aloin etsimään tietoa itselleni tuntemattomasta ihmeuutuudesta. Arvostelut netissä oli superhyviä rullan puolesta. Ja mikä siisteintä, nyt mulla on ihka omat Gymstickin Tratac Vibration Roller ja Tratac Active Värinäpallo! <3

Rullailu rentouttaa ja lämmittää lihaskudosta sekä pehmittää arpikudosta. Lisäksi rullailu avaa kipupisteitä. Itselläni pahimmat (eli nameimmaat 😉 ) kipupisteet löytyvät etureisistä ja sisäreisistä. Rullaus myös parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa.

Joten miksi ei? 🙂

kehonhuolto
Värinärullassa on neljä voimakkuustasoa ja värinäpallossa kolme. Bossellekin herää uteliaisuus värinästä. 😀

KEHONHUOLTO | TEHOAKSEEN RULLAILU EI VIE KAUAA AIKAA

Mä tykkään rullailusta siitä, että se on syvähieronnan kaltainen käsittely, ja sen voit kivasti toteuttaa kotioloissa. Se on yksi ehdoton plussa siinä. Kuten syvähieronnassa, niin myös putkirullauksessa voi saavuttaa nopeasti tuntuvia tuloksia.

Itse olen huomannut konkreettisesti parempana liikkuvuutena ja turvotuksen vähenemisenä jaloista. Jalkoihin tulee ihana keveys – paitsi tietty, jos rullaa liian kovaa. Liian kovan runnomisen jälkeen on tökkö fiilis jaloissa.

Rullauksen idea on rentouttaa lihas tuottamalla ensin painetta lihakseen. Oikein tehtynä putkirullaus toimii jopa halpana vaihtoehtona hieronnalle – vaikkakaan rullalla ei päästä yhtä tarkasti eri kulmista syvälle lihakseen tai lihaksien kiinnityskohtiin kuten hieronnassa.

Tavoite on kuitenkin aivan sama kuin hieronnalla ja rulla sopii kiireisenkin henkilön aikatauluun.

Toinen iso plussa rullailussa on se, että sitä ei tarvitse tehdä superpitkiä aikoja kerrallaan. Kun rullailen, niin rullailen pikaseen erityisesti pohkeet, takareidet, reiden sivuosat, pakarat ja etureidet. Ei siihen mene viittä-kahdeksaa minuuttia enempää. 🙂

Joskus ennen tuntejani rullaan hyvin kevyesti jalat ja yläselkää läpi. Kotioloissa käytän vähän enemmän painetta ja aikaa.

kehonhuolto

KEHONHUOLTO | VÄRINÄRULLA: MITÄ JEESIÄ VÄRINÄSTÄ ON?

Mikä värinärullassa on supersiistiä on just se värinä. Värinä tarjoaa lisää hankausta lihaskalvolle ja aktivoi hermostoa. Viimeiseksi mainitusta seikasta on ilmeisesti tehty tutkimuksiakin, mutta niistä valitettavasti minulla ei ole tarkempaa tietoa. Viksummat kertokoot!

Olisi muutenkin kiva lukea fiiliksiänne värinärullasta, jos joku omistaa sellaisen tai on kokeillut. 🙂 Mistä erityisesti pidät/pidit? Tai värinäpallosta.

Mistä myös tykkään on se tajuttoman mahtava kevyt fiilis hierotussa kohdassa, woohou! Sen jälkeen, kun värinärulla tai värinäpallo pysähtyy, niin itsessään jo se fiilis on kokemisen arvoinen. Moikka moi – todella kevyt fiilis jaloissa!

Tuote on asetettu sammumaan automaattisesti 10 minuutin käytön jälkeen, joten ei paniikkia, että vahingossakaan vetäisit homman överiksi.

Siistiä näissä on se, että värinää on useaa eri tasoa. Värinäpallossa tasoja on kolme (matala, tehokas ja intensiivinen taso) ja putkirullassa on neljä tasoa (hyvin matala, matala, matala + rytminen värinätaajuus ja tehokas).

kehonhuolto
Okei, koiranpennun kanssa tää etureiskojen rullailu ei ole ehkä aina maailman helpointa puuhaa. 😀

Miltein kannattaa ainakin värinäpallossa selän ja niskan puolelle kokeilla ensin pienimmällä värinätaajuudella. Tuntuu helposti aika hassut vibat kuupassa. 😀

Värinärulla ja värinäpallo kehittää liikkuvuutta, kehonhallintaa ja keskivartalon syviä lihaksia. Syvien lihasten treenin saa melko mukavasti siinä etureiskoja tai reiden ulkosyrjiä rullaillessa. 🙂

Jonkin verranhan näistä ääntä lähtee, joten ihan Kympin Uutisten aikaan en viitsi meidän parketilla ruveta alanaapureiden iloksi rokkaamaan. 🙂

KEHONHUOLTO | 5 VINKKIÄ TEHOKKAASEEN RULLAILUUN

Yksi mikä on todella yleistä on heti liian kovaa rullaaminen. Lähdetään vähän niinkuin soitellen sotaan. 🙂 Tällöin ekat kerrat rullalla saattaa olla todella nasty kokemus. Aloita siis mieluummin maltilla ja pieniä aikoja kerrallaan.

Vähän sama, kuin juoksu-uraa aloittaessa: ei heti tartte vetästä maratonia, vaan kolme kilsaakin riittää! #inhimillinenote

kehonhuolto
Pohkeiden rullaus on ehkä parasta. <3

 1. Aloita maltilla ja kuulostele kroppaasi

Jos et ole aikaisemmin rullaillut, niin aloita mieluummin liian pienellä paineella, kuin runnot liian kovaa. Tottumaton lihaskudos voi tulla mustelmille ja paikat voivat olla muutaman päivän kipeät. Tämä ei sinällään ole vakava asia, mutta liiallinen kipu ja siihen liittyvät jatkoepämukavuudet harvoin motivoivat jatkamaan rullausta.

2. Rullaa lihasta, älä niveliä tai luita

Hyvä nyrkkisääntö on, että rullaile vain lihasta. Luille ja nivelille rullailu ei tee gutaa eikä ole edes järkevää, joten rullaile vain ns. kehon pehmeitä osia.

 3. Kovan treenin jälkeen vältä voimakasta rullausta

Vaikka voikin tuntua hyvältä ajatukselta rullailla takomon lailla juuri kovaa treenatut lihakset, niin mieluummin jätä takomatta. Jos treeni on ollut kova, niin lihaksissa on vielä verta. Tämän lisäksi saattaa olla myös mikrovaurioita.

Kova rullaus voi tässä tapauksessa tehdä enemmän tuhoa, kuin tuoda hyötyä. Sen sijaan voit rullailla kevyesti, vähän sellaista silottelua heti treenin jälkeen. Se edesauttaa palautumista.

Joskus on ihan ok avata paikkoja oikeasti kunnon paineella – etenkin, jos olet tottunut rullailija. Kovalla paineella rullaillussa lihaksessa tunnet kuumotusta heti rullailun jälkeen. Tällaisissa tapauksissa kannattaa kovaa treeniä välttää seuraavat 24 tuntia.

kehonhuolto
Värinäpallon jälkeen on niskassa ja selässä kyllä kieltämättä vetreä olo.

 4. Rullaa aina sydäntä kohti

Kun rullailet jalkoja ja käsiä, niin tämä on hyvä muistaa. Lähinnä siksi, että verta kudoksista sydämeen kuljettavat laskimot ovat aika pinnassa. Lisää siis rullauspainetta kohti sydäntä mennessä ja siitä poispäin vähennä painetta.

 5. ”No pain no gain” -ajattelu ei toimi

Viimeisimpänä haluan muistuttaa tässäkin asiassa siitä, että enemmän ei aina ole enemmän.
Oikealla paineella ja oikeaan tarkoitukseen rullaus rentouttaa lihasta. Liian kova ja liiaksi kipeää tekevä rullaus voi aiheuttaa lihakseen myös tulehdusreaktion – saatat jopa seuraavana aamuna herätä flunssaisena.

Kun kudokset aistivat niiden sitokykyyn nähden liian kovaa painetta, niin keho saattaa lähettää alueelle tulehdusreaktion. Tämä johtuu siitä, että sympaattinen hermosto aktivoituu ja keho kääntää itsensä taistele tai pakene -moodiin.

kehonhuolto
Kun rintarangan saa auki, niin mikään ei ole siistimpää. 😀

Ketkä kaikki omistaa putkirullan? Tuleeko tehtyä ja mitä etuja itse olet huomannut rullailusta Olisi kiva tietää!

Jos haluat käydä hipistelemässä Gymstickin muita tuotteita, niin kaikki Gymstickin pilatesrullat & rollerit löydät täältä ja heidän Treenikaupan koko kattavan valikoiman täältä.

Ihanaa viikonlopun odotusta,
x Kipa

Edellinen kirjoitukseni:

Koiranpentu | Miten on pentuarki sujunut, tuleeko tuhoja?

*** Seuraa minua ***

FacebookYouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

hyvinvointi

<3

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.