Tallinna perheen kanssa – Must -kohteet sekä plussat ja miinukset

Kaupallinen yhteistyö: Tallink Silja & Visit Tallinn

”Suoraan Turusta laivalla Tallinnaan!” Jaakko bongasi kyseisen Tallinkin ilmoituksen netistä. Heinäkuussa avautuisi uusi laivayhteys, jolla pääsisi suoraan Turun satamasta Baltic Queenillä Tallinnaan. Innostuimme! Mitä uutta Tallinnalla olisi tarjota perheellemme, kahdelle aikuiselle ja kahdelle teini-ikäiselle? Aiemmin olimme matkustaneet Tallinnaan ainoastaan Helsingin kautta. Nyt viettäisimme kaupungissa kokonaiset kolme yötä.

Toki koronatilanne mietitytti, mutta matkustusrajoitusten poistuttua lähdimme levollisin mielin matkaan. Viron tautitilanne on erittäin hyvä ja tapauksia on vain vähän verrattuna Suomeen.

Turvallinen laivamatka

Huolemme hygieniasta osoittautuivat turhiksi jo Turun satamassa. Terminaalissa ei ollut jonoja, eikä ihmisjoukkoja ja pääsimme kävelemään suoraan laivaan ilman odotusta. Iltalaiva lähti kuudelta ja Tallinnassa olisimme perillä seuraavana aamuna klo 10. Laivalla hygieniasta oli huolehdittu erinomaisesti: käsidesejä oli kaikkialla ja ohjetaulut muistuttivat puhtaudesta. Turvavälejä pidettiin itsestään selvinä.

Varmuuden vuoksi olimme varanneet pöydän á la carte -ravintolasta sekä meno että paluumatkalle. Tämä osoittautui erinomaiseksi ratkaisuksi: á la cartessa oli väljää ja kiireetöntä. Ruoka ja palvelu olivat erinomaisia. Söimme menomatkalla laivan venäläisessä ravintolassa ja se oli kyllä viiden tähden illallinen blineineen. Iso suositus tälle!

Näin rauhallista laivamatkaa en ole kyllä koskaan kokenut. Tax free -ostokset sai tehdä ilman jonoja ja yleisissä tiloissa liikkui vain vähän ihmisiä. Baltic Queeniltä löytyy monenlaisia hyttivaihtoehtoja, ja jos haluaa hiukan luksusta, kannattaa varata vaikkapa sviitti. Minulle ensikertalaisena sviitti oli neljän hengen hytin sijaan mielettömän upea kokemus. Takaisintulomatkalla meillä oli jopa oma parveke!

Majoitus keskellä kaikkea

Nautittuamme meriaamiaisen laiva saapui seuraavana aamuna Tallinnaan. Kävelimme satamasta hotelliimme Tallink Spa & Conferenceen. Hotellin sijainti on erinomainen ja se on siisti, puhdas ja tyylikäs neljän tähden juuri uusittu hotelli. Vanhaan kaupunkiin kävelee hetkessä. Hotellissa on Spa-osasto, johon erityisesti lapset ihastuivat.

Huoneemme ei ollut vielä saapuessamme valmis, joten päätimme jättää matkatavaramme hotellin säilytykseen ja lähteä liikkeelle, koska oli ihana ilma. Vuokrasimme polkupyörät vanhassa kaupungissa sijaitsevasta City Bikesta perheelle koko vierailumme ajaksi ja tämä osoittautui todella hyväksi ratkaisuksi. Pystyimme tutustumaan Tallinnan eri osiin kätevästi pyörällä. Lisäksi meillä oli Tallinn Cardit, joilla pääsi museoihin ilmaiseksi. Myös joukkoliikenne on Tallinn Cardilla ilmaista. Tallinna-kortit olivat ahkerassa käytössämme joka päivä.

Iloksemme Jaakko sai upgradettua hotellihuoneemme, ja siihen kuului Tallink Spa & Conferencen Fidel Executive Loungen käyttö. Vinkkinä voisikin sanoa, että tämä palvelu oli aivan huippujuttu! Loungessa saattoi nauttia aamupalan kiireettömästi ja yksityisemmin. Lisäksi Loungessa saattoi käydä päivän aikana hörppäämässä kupin kahvia tai lasin kuohuvaa. Mietin, että jos matkustaisin jatkossa kaksin Jaakon kanssa, niin ottaisin ehdottomasti pääsyn Loungeen.

Tallinna kannattaa ottaa haltuun alueittain

Päätimme tutustua Tallinnaan alueittain, koska meillä oli useampi päivä aikaa. Telliskiven alueella vierailimme Fotografiskassa– uudessa valokuvataiteen museossa. Koko perhe tykkäsi. Alueella on myös ihania kahviloita ja kauppoja!

Yksi reissun kohokohta oli käynti Tallinnan TV-tornissa. TV-torni sijaitsee hieman kauempana keskustasta ja matkustimme sinne bussilla. Torni on rakennettu alun perin Moskovan olympialaisia varten v. 1980. Hissillä pääsee nousemaan tornin huipulle 175 metriin, josta on aivan uskomattomat näköalat. Huipulla on myös hyvä ravintola.

Me teimme myös ns. äärelläkävelyn, jossa kävellään turvavaljaissa TV-tornin tasanteen ympäri. Aivan järkyttävän jännittävä ”kerran elämässä” -kokemus! Eikä siinä vielä mitään, mutta samaan aikaan tornissa oli myös basehypääjien tapahtuma, jossa he loikkivat tornista alas laskuvarjoreppuineen. En ikinä tule unohtamaan tätä näkyä!

Illalla painuimme pitkän päivän jälkeen hotellin kylpylään rentoutumaan. Se oli ihanaa! Emme myöskään jaksaneet lähteä hotellilta pois syömään, joten nautimme illallisen hotellin Nero -ravintolassa.

Parhaat museot ja nähtävyydet

Teinimme ovat innokkaita museokävijöitä, ja niitähän Talinnassa riittää. Suosikeiksi nousivat Fotografiskan ja TV-tornin lisäksi Energian oivalluskeskus (Energia Avastukeskus) hotellin lähellä olevassa kulttuurikeskuksessa  – Kulttuurikattilassa. Paikalla näimme mm. demon salamasta sekä staattisesta sähköstä. Söimme myös lounaan (itseasiassa kahdesti) museon viereisessä Korsten Kitchenissä. Erinomaista ruokaa. Lounaan hinta oli arkena vain 5-6 €.

Toinen ehdoton must lasten kanssa on Kalamajan aleen rannalla sijaitseva Lentosatama eli merimuseo, jonne on pyörällä hotellilta vain pari kilometriä. Vietimme museon sukellusveneessä pitkän tovin.

Lentosataman vieressä sijaitseva Noblessnerin vanha sukellusvenetelakka on kaupungin nopeimmin kehittyvä alue. Tämä pienvenesatama aivan merimuseon vieressä on oiva paikka nauttia lounas. Söimme siellä parhaat Ramenit ikinä!

Aivan vieressä on Keksintötehdas Proto, jossa lapset viihtyivät virtuaalimaailmoissa. Lisäksi voin suositella Bastionin jännittäviä maanalaisia käytäviä Tallinnan vanhan kaupungin alla. Varsinkin poika tykkäsi innostui tarinoista, joita maan alla on eri vuosisatoina tapahtunut. Tännekin pääsi muuten Tallinn Cardilla ilmaiseksi.

Takaisintulomatkalla poikkesimme vielä Patarein neuvostoaikaisessa vankilassa. Kammottava mutta kiehtova paikka, jossa lapset oppivat paljon kommunismin aikaisista julmuuksista.

Illalla sain varattua pöydän Von Krahli Aed -ravintolasta vanhasta kaupungista. Paikka on erittäin suosittu, joten pöytävaraus on syytä tehdä etukäteen. Toinen aivan ihana illallispaikka on NOK NOK  –vanhassa kaupungissa. Tyylikäs ravintola tarjoaa ihanan tulista Thairuokaa, josta koko meidän perhe nautti älyttömästi.

Sportti ja korona

Itse kävin aamuisin juoksulenkillä ja lempireittini kulki Tallinnan sataman ohi uutta Reidi-tietä kohti rantakaupunki Piritaa. Sain juosta pitkin upeaa rantaviivaa. Koko matkan oli kävely/pyörätie. Löytyipä rannalta juoksuratakin!

Tallinna on aivan älyttömän hieno kaupunki, jossa vanhoja rakennuksia ja tehdaskiinteistöjä on restauroitu uusiokäyttöön tyylillä.  Ja taas tuli todettua (sama kuin parin vuoden takaisen Tukholman vierailun osalta) myös se, ettei pelkästään vanhaan kaupunkiin kannata jäädä pyörimään. Ainakin meidän perheen mielestä mielenkiintoisimmat paikat löytyivät sen ulkopuolelta.

Koronatilanne oli Tallinnassa todella hyvin hanskassa. Joka paikassa oli puhdasta ja käsidesipisteitä oli kaikkialla, runsaasti. Niin museoissa, ravintoloissa kuin nähtävyyksissäkin. Meillä oli koko vierailumme ajan todella turvallinen olo. Ihmisiä, eikä myöskään turisteja ollut paljon liikkeellä, ruuhkia tai jonoja ei ollut. Täytyy sanoa, että enemmän jännitti Helsingin reissulla, jossa kävimme mm. Linnanmäellä, tai vaikkapa Nauvon keskustassa, joka kuhisee turisteja, myös Ruotsista.

Tallinnassa lähes kaikki museot, ravintolat, nähtävyydet, kahvilat ja baarit ovat auki. Tallin Card oli ehdoton ja maksaa hintansa nopeasti takaisin jo pelkästään museoiden ja nähtävyyksien osalta. Lisäksi käytimme bussia ja raitiovaunua, jotka ovat kortilla ilmaisia.

Miinukset

Miinuksiksi Tallinnan reissulta nousevat oikeastaan ainoastaan vain kaksi asiaa: palvelu ja autot.

Palvelu esim. ravintoloissa oli hyvin vaihtelevaa. Välillä saimme erinomaista palvelua, välillä taas välinpitämätöntä tai arroganttia. Tämä hämmensi paikoin.

Autoja sai välillä varoa ihan henkensä edestä. Olen tottunut, että jalankulkija päästetään kadun yli suojatiellä, mutta tähän ei voi Tallinnassa luottaa. Teiden ylitysten kanssa saa olla tarkkana ja autot ajavat paikoin hyvin lujaa. Varsinkin lenkillä sai pitää silmät auki.

Kaiken kaikkiaan kesälomareissumme onnistui yli odotusten! Tallinnaan on pian päästävä uudestaan. Omaksi yllätyksekseni erityisesti ruoka ja ravintolat veivät pisteet kotiin. Tallinna on kulinaarin mekka, jossa ruoka on joka paikassa erittäin laadukasta, kauniisti esille pantua ja ajateltua.

<3 Anna

P.s. Tallinnanmatkalaisille suosittelen tutustumaan Visit Tallinnan nettisivuihin, joista löytyy paljon mielenkiintoista tietoa ja vinkkejä!

NIIN! Kuulin juuri, että Tallink Siljan laivayhteys Turun ja Tallinnan välillä jatkuu vielä tammikuun alkuun 9.1. asti! Nyt on siis vielä koko syksy aikaa toteuttaa Tallinnan reissu myös suoraan Turusta käsin.

Lue myös edellinen postaukseni: Mitä, jos sanonkin, että yksi ainoa sana on hyvinvointini taustalla.

hyvinvointi perhe lapsi matkailijan-terveys
Kommentit (5)
  1. Kiitos tästä kattavasta tietopaketista, joka tuli meille ihan kuin tilauksesta!
    Ihanat hyvänmielen kuvat, teillä on ollut kiva reissu :).

1. annasaivosalmi
      31.7.2020, 15:09

Kiva kuulla Tanja! Ja ihanaa reissua teille <3

2. Kesäreissaaja
    30.7.2020, 09:46

Olen vuosikymmeniä pyörittänyt ohjelmatoimistona lapsiperheen kesälomia.
    Nyt se on loppu, kun esikoinen on jo muuttanut pois kotoa ja kuopus on lähtökuopissa.
    He matkustelevat kavereittensa kanssa, he viettävät kesälomansa kavereittensa seurassa.
    Tai tyttö-ja poikakaverinsa kanssa. Olen vapautunut viettämään kesäni niin kuin itse haluan.
    Toki tarvittaessa voisin pyytää jompaa kumpaa lastani mukaan seurakseni matkalle. Mutta minäkin reissaan nyt mieluiten kavereitteni kanssa. Aika aikansa kutakin.