Miten päästä somevaikuttajaksi

Miten päästä somevaikuttajaksi? Miten vaikuttajaksi tullaan? Entä miten minusta tuli somevaikuttaja? Tässä postauksessa koetan vastailla näihin kysymyksiin (osittain samoihin, joita esim tämän päivän Turun Sanomien haastattelussakin kyseltiin).

Sosiaaliseen mediaan kolmekymppisenä

Minun nuoruudessani ei ollut tietoakaan “somevaikuttajan”, tubettajan tai bloggaajan ammatista tai työstä. Eihän koko someakaan silloin vielä ollut olemassa. Nykyään nuoret sen sijaan saattavat haaveilla tubettajan tai vaikuttajan työstä, ja alalle on suorastaan tunkua.

Tarjolla on myös monenlaisia kursseja ja koulutuksia heille, jotka haluavat alalle, mielivät kirkastaa somebrändiään tai kasvattaa seuraajamääriään. Tämä on ymmärrettävää, sillä some alkaa olla monelle myös tulonlähde.

Tällaisesta koulutuksesta ei ollut tietoakaan, kun minä aloitin latailemaan omia sekalaisia kuviani ja videoitani instagramiin vuonna 2013.

Ensimmäiset viisi kuvaani Instagramissa vuonna 2013.

Olenko liian vanha Instagramiin?

Aloitin somen käytön vuonna 2008, jolloin loin Facebook -tilini. Instagramiin @ansaivo , jossa nykyään eniten vaikutan, liityin reilut kuusi vuotta sitten. IG oli silloin “nuorten media” ja pohdin, olinko sinne liian vanha. Hah, vanhako!?

En todellakaan ajatellut tiliä luodessani, että siitä tulisi minulle joskus työ tai, että minusta tulisi jonkin sortin “vaikuttaja”. Ensimmäisillä julkaisuillani oli järjestäen alle 1-10 tykkäystä, ja minulla oli pitkään 28 seuraajaa. Tilini oli yksityinen.

Minulta pyydettiin kuitenkin, että tekisin tilistäni julkisen. Huhut jakamistani “jumppaohjeista” olivat kiirineet. Vielä vuoden kuluttua tilini avaamisesta julkiseksi seuraajia oli muutamia kymmeniä ja tykkäyksiä sen mukaan.

Tilin avaaminen oli kuitenkin ensimmäinen askel, joka sai minut pohtimaan, mitä haluan tililläni jakaa, mitä taas en. Aloin pohtia, mikä on minun linjani somessa. Mitä minä haluan antaa?

Voisi sanoa, että tästä kaikki alkoi. 6 -vuotiaan poikani kuvaama vatsatreeni paperilautasilla meidän mökillä. 15 sekuntia veivaamista! Tiesitkö muuten, että KAIKKI treenivideoni löytyvät Instagramista hashtagillä: #ansaivofit Ja noita treenejähän on satoja!

Oma linja löytyi

Oman linjan löytyminen onkin varmasti yksi tärkeimmistä asioista, jotka ovat johtaneet siihen, että tällä hetkellä instaseuraajia on reilut 36 800 ja pelkästään instagramissa näyttökertoja kertyy viikossa noin miljoona.

Olen pyrkinyt olemaan instassa alusta asti oma itseni, vähän kotikutoinen, tavallinen, ilman liian siloteltua sisältöä ja täydellisiä kuvia. Hautasin jo ajat sitten liian itsekriittisyyden, ja sen pohtimisen, mitä muut mahtavat jumppaamisestani ajatella.

Julkiselle tililleni alkoi vuoden 2015 aikana tiputella pikkuhiljaa uusia seuraajia. Aluksi tämä jotenkin pelotti. En tuntenut kaikkia ihmisiä, jotka katsoivat kuviani! Puhuimme noihin aikoihin paljon Jaakon kanssa siitä, mikä tarkoitus tililläni oikein on. Olin kuitenkin alusta asti vakuuttunut, että jakamallani sisällöllä on, tai ainakin tulee joskus olemaan jokin tarkoitus, vaikka Jaakko välillä epäilikin innostustani. Uskon, että hän oli vain huolissaan siitä, että julkinen tili tuo mukanaan myös jotain ikävää, kuten negatiivisia kommentteja.

Keskityin ydinsisältöön ilman strategiaa

Yksinkertaiset treenivinkit olivat alusta asti ydinsisältöäni. Kun huomasin, että tämä sisältö kiinnosti ja innosti muutkin liikkelle, panostin siihen. Harppauksia seuraajamääriin tuli aina, kun julkaisujani jaettiin edelleen muilla sivustoilla. Tieto treenividoistani levisi myös hyvinvoinnista kiinnostuneiden ihmisten keskuudessa.

Olin myös itse aktiivinen ja seurailin, tykkäsin ja kommentoin ihailemieni henkilöitä ja heidän julkaisujaan. Nyt olen jo tavannut useimmat näistä “somepersoonista”, joita aiemmin vain fanitin.

Jumppiani jaettiin välillä suosituilla sivustoilla.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään tarkkaa somestrategiaa (ei ole vieläkään), vaan olen julkaissut silloin, kun minulla on ollut jotain annettavaa, sanottavaa tai julkaistavaa. Harvemmin julkaisen useammin kuin kerran päivässä(paitsi stooreissa). Ja jos minulla ei ole mitään asiaa, jätän turhat täytepostaukset julkaisematta.

Suosituimmat julkaisut ovat syntyneet hetken mielijohteesta. En ole erikoistunut selfieisiin tai asukuviin, mutta niitäkin tililtäni löytyy. Olen keskittynyt hyvinvointiin ja treeneihin. Haluan jakaa seuraajilleni ilmaiseksi treenisisältöä ja inspiraatiota. Palautteista päätellen olen siinä myös onnistunut.

Isoja harppauksia seuraajamääriin on tullut aina, kun tilini mainitaan esim TV:ssa. Puoli seitsemän ohjelmassa vierailun aikana tiliäni oli alkanut seurata 3500 uutta ihmistä vain kahdessa tunnissa.

Mikä vaikuttaja?

Milloin minusta sitten tuli vaikuttaja? Ja mitä se oikeastaan tarkoittaa? Ajattelen, että somevaikuttaja on sellainen henkilö, jonka seuraajakunta saa jotain seuraamaltaan henkilöltä. Oli se sitten inspiraatioita, ideoita, viihdykettä, iloa tai motivaatiota vaikkapa lähteä liikkeelle. Seuraajamäärä ei sinsänsä ratkaise. Vaikuttaja voi yhtä hyvin omata vain 500 seuraajaa tai 50 000 seuraajaa. Tärkeintä on seuraajakunnan sitoutuneisuus ja esimerkiksi se, että he ovat kaikki innostuneita samasta asiasta tai tavoitteesta.

Minun seuraajakuntani koostuu lähes kokonaan naisista (yli 90%) ja eniten minua seuraavat 25-55 -vuotiaat. Seuraajia on ympäri Suomen. Tämä selviää Instagramin käyttäjätilastoista.

Näitä en mainostaisi

Seuraajamäärien kasvun myötä somesta on tullut minulle myös tulonlähde. Teen yhteistyötä sellaisten tahojen kanssa, jotka sopivat omiin arvoihini ja ajatusmaailmaani. Suosittelen mielelläni tuotetta tai palvelua, jota käytän muutoinkin. Olen kieltäytynyt monista yhteistöistä, koska en ole kokenut niitä omikseni. Esimerkiksi en tekisi yhteistyötä pikavippifirmojen tai laihdutuspillereitä mainostavien tahojen kanssa.

Teen sisältöä someen mielelläni ja jaan ilmaisia treenejä, koska saan siitä myös itse paljon. Treenien suunnittelu, kuvaaminen, editointi ja sisältöjen tuottaminen vievät kuitenkin melko paljon aikaani. Erilaiset yhteistyöt tuovat minulle siis myös tuloja, joiden turvin voin käyttää aikaani ja resurssejani seuraajieni kannustamiseen, motivoimiseen ja treenivideoiden kuvaamiseen, ihan ilmaiseksi.

Minulla ei ollut tavoitteena tulla vaikuttajaksi, mutta sellaiseksi voinen itseäni nyt kutsua. Vaikuttajana koen, että minulla on myös vastuuta jakamastani sisällöstä. Haluan välittää arvoja, jotka ovat minulle tärkeitä ja joiden takana voin seistä. Haluan myös silti, että sisältöni on hyväntuulista, viihdyttävää, hyödyllistä ja innostavaa.

Vaikuttajaksi haluaville haluaisin sanoa myös erään asian tämän työn haittapuolista. Minulle on ollut todella vaikea vetää rajaa työn ja vapaa-ajan välille. Jos rajoja ei itse vedä, on “aina töissä”. Olen myös mm pohtinut vakavissani, voinko pitää lomaa blogista ja instasta? Mutta siis pääasiassa tämä matka on ollut aivan älyttömän mielenkiintoinen ja ihana!

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Tältä näyttää meidän kotikuntosali – Ennen ja jälkeen -kuvat

Tuu instaan: @ansaivo

hyvinvointi onnellisuus mita-minulle-kuuluu
Kommentit (6)
  1. Moikka! Kiitos inspiroivista videoistasi! Minkä merkkiset TRX-narut sulla on? Tilasin jotkut (ei “aidot”) ja ne ovat nyt sitten täysin väärnlaiset. Harmittaa! Videoidesi perusteella sinun narusi ovat sellaiset kuin itsekin tarvitsisin.

    1. annasaivosalmi
      24.2.2020, 15:56

      Moikka! Mulla on TRX:n omia valjaita. Ovat tyyriimmät, mutta erittäin hyvät! Lisäksi mulla on Gymstickin valjaat muistaakseni. Näissä on kyllä eroja, niin hinnassa, laadussa kuin käyttöominaisuuksissakin. Harmi, että sulla tuli hutiostos 🙁

      Anna

  2. Kiitos tiedosta 🙂 Mulla on juurikin Gymstickin ja luotin tietty siihen , että ovat hyvät. No, niissäpä on sellainen ominaisuus, että naruja ei saa lukittua vaan ne heiluvat ikäänkuin puolelta toiselle noin 10 cm. Eli jos vaikka menen lankku asentoon jalat kahvoissa ja alan kurkottaa kädellä sivukautta kohti kattoa, niin toinen puoli / jalka “putoaa” -> koska naruja ei saa lukittua. Otin jopa kauppaan yhteyttä asian tiimoilta, kun epäilin, etten vain osaa käyttää tuotetta. Mutta ei, on kuulemma tuotteen ominaisuus. Tosi harmillista. 🙁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *