Anna Saivosalmi
Anna Saivosalmi

”Kyllä minä jotenkin arvasin..”

Kyykkyhyppyjä, punnerruksia, soutuja, vatsaliikkeitä, selkäliikkeitä, yleisliikkeitä ja pieniä, muutaman metrin spurtteja. Kaikkia näitä teimme treeniryhmieni naisten kanssa eilisissä sunnuntaitreeneissä. Tai siis he tekivät, minä kannustin ja ohjasin. Kuten yleensäkin, postasin instastooriini treeneistä muutaman videon. Ihan vaan siksi, koska treeneissä on aina niin hyvä meininki.

Tänään sain eräältä seuraajaltani viestin: ”Kyllä minä jotenkin arvasin, että ei pelkällä kotitreenillä saa noin upeaa kehoa..”. En ihan ymmärtänyt kommentoijan pointtia, mutta koska kommentti oli osoitettu treeniryhmästäni ottamaan videoon, tulin siihen tulokseen, että sen kirjoittaja oli jotenkin pettynyt tai yllättynyt: ”eihän tuo tyyppi pelkkää kotitreeniä teekään”. Vaikka tässä tapauksessa ei kyllä edes ollut kyse omasta treenistäni, vaan ohjaamistani ryhmätreeneistä. Saatoin toki ymmärtää kommentin väärinkin.

Ja ihan totta: En kyllä teekään pelkkää kotitreeniä. Minusta mitkään liikuntamuodot eivät sulje toisiaan pois, vaan päinvastoin, täydentävät toisiaan. Käyn ja kävisin mielelläni enemmänkin ohjatuilla tunneilla,  jos siihen vaan on, ja olisi, aikaa. Kun aikaa ei ole, tai ei huvita lähteä, treenaan kotona. Ja viimeaikoina koti on ollut treenipaikkani useammin, kuin usein. Enää kyse ei edes ole ajasta tai sen puutteesta, vaan yksinkertaisesti nautin kotona treenaamisesta.

Eilisissä treeneissä, tehtiin muuten aivan samoja liikkeitä, joita teen omissa kotitreeneissänikin. Ainoa ero oli siinä, että olimme ryhmäliikuntatilassa (koska ryhmässäni on 15 naista). Näin kaikki mahtuvat harjoittelemaan. Suurimman osan vuodestahan treenaamme ulkona. Mutta saman treenin olisi voinut tehdä aivan yhtä hyvin omassa olkkarissa (paitsi ehkä viivajuoksut).

Harmi, jos tuotin lukijalleni pettymyksen, mutta harvemmin yksi asia (kuten kotitreeni tai treeni ylipäätään) tekee kenenkään kehosta upean (mikä nyt kenenkin mielestä on upeaa). Minusta upea keho on sitäpaitsi monen asian lopputulos: monipuolisen liikunnan, terveellisen ravinnon ja sopivien stressitasojen, levon sekä tietysti geenien ansiota. Mikään asia ei näistä ei yksistään riitä, ainakaan minun iässäni.

En ole koskaan väittänyt treenaavani vain ja ainoastaan kotona. Kerron siitä vaikka tässä suht tuoreessa postauksessa. Minulle liikkuminen on rutiini ja elämäntapa, mutta tapani liikkua ovat muuttuneet eri elämäntilanteiden mukaan. Pyrin liikkumaan säännöllisesti ja monipuolisesti: juoksen, kävelen, pyöräilen, bodaan, hyötyliikun ja tietysti treenaan kotona. Aika usein vartin kotitreeni riittää mainiosti.

Minusta kyse on enemmänkin asenteesta huomata treenimahdollisuudet sillonkin, kun voisi ajatella, ettei niitä ole. Itse aloitin kotitreenauksen elämänvaiheessa, jolloin lapset olivat pieniä, eikä muita treenimahdollisuuksia ei ollut. Halusin  silti liikkua ja siihen kotitreeni on loistava ratkaisu. Elän taas tällä hetkellä aika kiireistä elämänvaihetta, ja kotona treenaaminen on esimerkiksi tällä viikolla useampana päivänä se ainoa vaihtoehto.

Minusta aktiivinen keho on sitäpaitsi upea keho. On aivan sama, miten liikkuu ja missä liikkuu, kunhan löytää itselleen parhaan tavan. Tärkeää on huomata tilaisuudet liikkua, myös sellaisessa arjessa, jossa ei tunnu olevan mahdollisuuksia tuntien mittaisille treeneille tai matkoihin jumppasalille ja takaisin.

Tällaisessa tilanteessa vartin kotitreenikin on kotiinpäin ja riittää oikein mainiosti!

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Lapset ovat tekosyy lihoa – ja syy alkaa pitämään itsestään parempaa huolta!

FullSizeRender 46 kopio 4
Ehdoton lempparini on liikkua kotikaupungissani Turussa.

Kommentit (13)

  1. Jenna K

    Kiinteän kropan saa hyvinkin pelkällä kotona tapahtuvalla reenillä ja ruokavaliolla. Puolessa vuodessa kotitreenin aloittamisesta rasvaprosenttini tippui 23->15. Koin olevani liian luikku joten keräsin lisää massaa päälle.nyt rasvapros on n.20%. Lihasmassaa on useampi kilo tullut kolmen vuoden aikana ja siihen ei sisälly salitreeniä sen aikaansaamiseksi. Kehonpainoilla tehtävät harjoitteet ovat ehtymätön varanto, jossa riittää haastetta kaikenkuntoisille. Joten ehkä hieman kapeakatseinen lukija seurannut blogiasi. Mutta allekirjoitan omalla kokemuksella,kun olen tällainen salia vieroksuva erakko, että timmi kroppa ei vaadi kuntosalia ja raskaita painoja.

  2. REgina

    Minusta ihan validi kommentti. On harhaanjohtavaa antaa se kuva, että 20 minuuttia päivässä riittää. Samalla on harhaanjohtavaa lässyttää, että kuka tahansa löytää aikaa liikkua 6-7 kertaa viikossa saavuttaakseen tuloksia, joita mielikuvan antaminen lupaa.

  3. Viikkorahaa vai ei? Käteisenä vai tilille? – Anna Saivosalmi

    […] Sinua saattaa kiinnostaa myös edellinen postaukseni: ”Kyllä minä jotenkin arvasin…” […]

  4. Laura

    Hei Anna!

    Minä olen saanut kotitreenipostauksistasi täällä ja instassa lähinnä sen kuvan, että ne ovat mukava, nopea ja tehokas tapa liikkua. Itse olen saanut niistä intoa liikkumiseen joko silloin, kun ei oikeasti ole aikaa kuin se 20 min ja toisaalta myös taukojumppailuun. Minulle ideasi lyhyistä kotitreeneistä ovat ikään kuin lisä. En voisi kuvitella liikkuvani vain kotijumpilla. Tietenkin liikun myös ulkona, käyn salilla, uimahallilla, hiihtämässä… mitä nyt milloinkin. Olen alkanut tehdä aamulla tai lounastunnilla lyhyen jumpan (10-20 min) ja sitten illalla treenaan pitempään esim. tunnin. Mielestäni olet mm. juoksu- ja kävelylenkkipostauksillasi aika hyvin korostanut sitä, että liikut monipuolisesti 🙂

    Sitä myös ihmettelen, että miten ihmeessä ihmiset luulevat, että jos postaa jostain tietysti aiheesta, niin se tarkoittaisi, ettei tee mitään muuta. Siis esim. jos sinun postauksesi liittyvät suurimmaksi osaksi kotitreeniin, niin hei haloo, kai sitä ihmisen elämässä silti paljon muutakin on?! Blogi ja some ovat yleensä kuitenkin aika pintaraapaisu ihmisen elämästä. 🙂

    Kiitos inspiroivista treenivinkeistä! 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *