Kroatia – nelikymppisten naisten paratiisi

Terkkuja reissusta! Tulimme eilen yöllä Kroatiasta, jossa vietimme neljä päivää torstaista sunnuntaihin naisten lomalla. Mukana oli lukiosta asti yhtä pitänyt naisjengi, jonka kaikki jäsenet täyttävät tänä vuonna neljäkymmentä. Osan naisista olen tuntenut ala-asteelta asti.

Nelikymppiset patikkapirkot

Yhdellä meistä synttäripäivä oli kaksi päivää ennen reissua, yksi juhli pyöreitä matkan aikana ja me muut tulemme sitten perässä, ennemmin tai myöhemmin.

Päätimme jo aikoja sitten, että reissuun pitää synttäreiden kunniaksi päästä. Olimme kymmenen vuotta sitten samalla jengillä Berliinissä.  Matkakohteeksi valikoitui tällä kertaa Kroatia, koska olimme kuulleet siitä niin paljon hyvää, eikä turhaan! Lisäksi kukaan meistä ei ollut Kroatiassa ennen käynyt.

Lennot Splittiin varattiin sopivalle kesäkuun viikonlopulle. Norwegianilta sai lennot edulliseen hintaan. Menolento oli suora lento Helsingistä. Paluulennolla kurvasimme Köpiksen kautta. Majoituksen valinnassa taas vaikutti erityisesti sijainti.

Reissumme (väljänä) teemana oli patikointi ja halusimme nähdä ainakin Krkan kansallispuiston. Majoitus otettiin Splitin lentokentästä pohjoiseen Splitin ja Krkan puolesta välistä siten, että kumpaankin oli matkaa noin 40-50km. Taksikuski ihmetteli meitä Primosteniin ajaessaan, että miksi menemme pohjoiseen, kun kaikki turistialueet ovat etelässä. No. Ehkä juuri siksi 🙂

Kun majoitus on täysi kymppi

Päädyimme Golden Rays Luxury Resorttiin upeiden puitteiden ja sen saamien hyvien arvosteluiden takia. Netin kuvat eivät valehdelleet sitten yhtään! Paikka oli kertakaikkiaan tyrmäävä. Golden Rays koostuu korkeatasoisista huoneistoista, joista valitsimme 6 henkilölle sopivan. Kyseessä oli Penthouse panoraamanäkymineen merelle ja Primostenin kylään. Lisäksi meillä oli iso terassi, jossa saattoi nauttia auringosta, maisemista ja viinistä.

Resortilla oli myös siisti ja viihtyisä uima-allasalue sekä oma privaattiranta. Eipä olisi voinut majoituksen valinta enää enemmän nappiin mennä. Resortista oli matkaa Primostenin kylään noin 1,5km, jossa sitten sijaitsi lähin kauppa, ravintolat ym. Primosteniin kävelimme joka päivä useampaankin kertaan rantaraittia pitkin.

Ostimme aamiaisen lisäpalveluna, koska kukaan meistä ei palanut halusta roudata aamiaiskamoja kaupasta tai oikeastaan edes kokkailla lomalla. Kattohuoneiston hinta oli kolmelta yöltä 1400€, mutta koska maksajia oli 5 jäi hinta yötä kohden alle sataseen.

Valitus jumppaajista

Liikuimme loman aikana pitkät matkat ja siirtymiset, esim lentokentältä majoituspaikalle taksilla, koska kukaan meistä ei halunnut toimia autokuskina, eikä melko lyhyttä lomaa haluttu tuhlata bussien odotteluun. Hinnat olivat takseissa melko alhaiset. Esim kyyti Krkan vesiputouksille (50km) maksoi noin 10€/nuppi/suunta. Lisäksi kävelimme PALJON. Tuntuu, että olimme kokoajan liikkeessä.

Eräs ystäväni on kaltaiseni aamureippailija ja lähdimmekin aina aamuisin kevyelle aamuhölkälle ennen aamupalaa. Yhtenä aamuna vedin myös koko porukalle treenit lukaalimme terassilla, mutta siitä saimme heti valituksen joltain muulta resortin asukkaalta: “Liian kovaa musiikkia, ääntä ja hyppimistä liian aikaisin aamulla”.

Yhden päivän patikoimme Krkan luonnonpuistossa, josta löytyvät upeat vesiputoukset. Kohde on vierailun arvoinen. Luonnon kauneus yllättää! Toisena päivänä teimme ressun lähikylämme tuntumassa sijaitsevalle vuoren nyppylälle. Askelia kertyi yli 30 000/päivä.

Krka:n vesiputoukset on varmasti hyvä kohde myös lasten kanssa matkustaville. Uskon, että omat 10- ja 12 -vuotiaani olisivat tykänneet paikasta paljon. Sen sijaan Primostenin kylässä lapsiperheellä olisi saattanut tulla aika pitkäksi. Vanha tunnelma oli aistittavissa kaikkialla. Primostenissa saattoi yhtäkkiä törmätä hylättyyn hotelliin, jonka kasvillisuus oli vallannut mystiseen kummitustalotyyliin. Muutoin kaikkialla oli todella siistiä ja ihmiset älyttömän ystävällisiä.

Nauru raikasi ja viini virtasi

Elämästä nauttimiseen ja nauramiseen saatiin tuhlattua neljässä päivässä enemmän, kuin tarpeeksi. Tuntui, kuin olisi ollut kauemminkin reissussa, niin rentoutunut ja onnellinen lomafiilis vallitsi koko reissun ajan. Oli ihanaa jutella kerrankin rauhassa, ilman kiirettä ja hoppua ja nauttia elämästä täysillä.

Söimme myös todella hyvin. Primostenin vanhassa kaupungissa on hyviä ravintoloita ja ruoka todella herkullista. Joimme myös erinomaista paikallista valkoviiniä. En edes avannut tietokonetta neljään päivään!

Uimme, köllöttelimme rannalla ja puhuimme myöhään yöhön. En muista milloin olisi nauranut näin paljon! Meille erittäin rauhallinen kohde sopi paremmin kuin hyvin. Kukaan ei kaivannut menoa tai meininkiä, nähtävyyksiä, joissa olisi ollut “pakko” ravata tai edes shoppailumahdollisuuksia. Niitä Primostenissa ei kyllä olisi ollutkaan. Sen sijaan unelias tunnelma, puhtaus, kauneus ja hiljaisuus sopi meille. Maisemat olivat henkeäsalpaavat, meri täydellisen turkoosia ja aurinko paistoi. Patikointiin kohde tarjosi myös erinomaiset mahdollisuudet.

Lähtisin Golden Raysiin koska tahansa uudestaan. Mukaan ottaisin varmasti mieheni tai muuta aikuista seuraa. Pari lapsiperhetäkin näytti majailevan huoneistoissa, mutta heidän lapsensa olivat pienempiä, kuin omani.

Kroatiaan on päästävä toistekin. Nyt kysyisinkin teiltä vinkkejä sopivista lapsiperheiden kohteista Kroatiassa?

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Miehen on helpompi lähteä

hyvinvointi onnellisuus
Kommentit (14)
  1. Makarskan alue toimii lapsiperheillekin. Baška Voda nimestään huolimatta kaunis merenranta kylä. Olimme siellä aikoinaan pienten kanssa ja vuokrasimme villan uima-altaalla. Ihan parasta. Osa rannoistakin (hiekka- ja pikkukivirantoja) toimi pienillekin. Leikkikenttiäkin löytyi. Vaunujen kanssa ei kaikkia rantareittejä toki päässyt mutta tietäpitkinkin oli rauhallista.

1. annasaivosalmi
      25.6.2018, 21:47

Olen kuullut myös tuosta Baska Vodasta hyvää! Nimestä huolimatta 🙂

2. Täällä myös juuri kotiuduttu Splitistä 13 ja 17 vuotiaiden kanssa. Krka oli upea ja kaikkien mieleen, muutoin nuoriso kaipasi kyllä kavereita ja vesipuistohotelleja millaisissa ollaan ennen lomailtu. Rannat olivat äkkisyviä, eivätkä ehkä sovellu pikkulapsille.

1. annasaivosalmi
      25.6.2018, 21:48

Samaa mieltä, ettei ehkä ihan pienten lasten kanssa lähtisi ainakaan tuonne, missä me olimme. Vaunuilla olisi ollut hankala kulkea.