Kolme viikkoa ulkomailla lasten kanssa

Palasimme juuri kolmen viikon kesälomareissultamme Kreikasta takaisin kotiin. Yhden viidestä lomaviikostamme vietimme mökillä, yhden kotona ja kolme ulkomailla.

Blogissa on ollut vähän hiljaisempaa nyt viimeiset viikot. Tämä on johtunut yksinkertaisesti siitä, että tietokoneeni on pysynyt paljon kiinni. Kone on minulle työväline ja siksi lomaillessani en ole halunnut sen kanssa viettää aikaani.

Pois kotoa

Olen saanut paljon kysymyksiä matkastamme ja hotellistamme, jossa yövyimme: onko se sopiva lapsiperheille, millaiset uima-altaat ja ranta ovat, onko hotellilla liikunta-mahdollisuuksia, ohjelmaa lapsille, viihtyisät tilat, olimmeko paketti- vai omatoimimatkalla jne. Pyrin vastaamaan tässä postauksessa myös näihin kysymyksiin.

Kolme viikkoa yhdessä paikassa voi tuntua paljolta, mutta oli juuri sopivan pitkä aika irrottautua kodin ja arjen rutiineista ja päästää totaalisesti irti myös stressistä. Kuten aiemmin kerroinkin näkyy tämä erityisesti unessani: olen nukkunut äärettömän hyvin koko loman ajan.

Siksi tunnen oloni virkistyneeksi ja uudistuneeksi. Olemme kerran aiemminkin tehneet tämän kolmen viikon hyppäyksen, itseasiassa tähän samaan paikkaan jossa nytkin lomailimme. Olemme olleet samassa hotellissa yhteensä neljä kertaa.

Ensimmäinen vuotemme Avrassa: vuosi 2014

APUA, miten lapset ovat kasvaneet neljässä vuodessa.
Edelleen vuosi 2014 – jollain taitaa olla nälkä 😀 Ja jollain on sama mekko edelleen!!

Yksi, kaksi vai kolme viikkoa?

Yleensä reissuun lähdetään viikoksi tai kahdeksi. Minusta kuitenkin tuntuu, että viikko on ohi ennen kuin on oikein ehtinyt asettautuakaan aloilleen. Kaksi viikkoa on ihan passeli jo, mutta kolmessa viikossa ei missään kohtaa tule sellaista oloa, että “pitää ehtiä sitä tai tuota, koska loma loppuu pian”. Kolmessa viikossa ehtii jopa tylsistyä. Ja se on hyvä asia se.

Kreetan hotellillamme oli kaikki mitä kolmen viikon aikana tarvitsimme, ja mikä parasta, kotityöt sai unohtaa.

Voisi ajatella, että kolmen viikon loma on ökykallis, mutta kyse on prioriteeteista. Meidän perheemme säästää jostain muusta, rentoon yhdessäoloon sen sijaan haluamme panostaa.

Toinen vuotemme Avrssa: vuosi 2015

Vuotta 2015. Ja mulla taas sama mekko.

Paketti- vai omatoimimatka?

Olemme aiempina vuosina ottaneet matkan pakettina matkatoimistosta, myös edelliskertaisen kolmen viikon lomamme. Avraan järjestää matkoja ainakin Tjäreborg, mutta tänä vuonna paketoimme matkan itse.

Ostin ensin lennot. Suorat lennot Finnairilla Helsingistä Haniaan. Menomatka oli aamulento ja paluulento aamupäivällä. Hinta oli meidän perheellemme hyvin kohtuullinen, muistaakseni noin 1000€. Yksi lisälaukku tarvittiin. Sen hinnaksi tuli 20€/suunta.

Tämän jälkeen varasin hotellin. Etsin netistä hotellihakupalveluiden kautta edullisinta tarjousta jonkin aikaa, ja kun löysin loistavan diilin tänne kyseiseen hotelliin, nappasin sen heti. Hinta oli lopulta matalampi näin, kuin pakettimatkalla. Suurin syy omatoimimatkaan oli kuitenkin se, etti matkatoimisto tarjonnut, kuin kahden viikon lomia kyseiseen kohteeseen sille ajanjaksolle, jolloin halusimme lähteä. Varaukset tein jo helmi-maaliskuun vaihteessa.

Kaikki toimi loistavasti, vaikka järjestävä matkatoimisto jäikin tällä kertaa välistä. Hotellilla meidät jo muistetaan aiemmilta vuosilta ja saimme ihanan herkkukorin tervetuliaislahjana huoneeseen, ja suurin osa työntekijöistä tuli myös jututtamaan meitä.

Tässä vuosi 2016!

TAAS sama mekko! vuosi 2016

Avra Imperial

Hotelli, jossa vietimme 21 yötä, on luokiteltu viiden tähden hotelliksi. Ja sitä se mielestäni onkin. Ruoka on erittäin laadukasta, palvelu erinomaista. Hotellilta löytyy aivan ihana Spa-osasto (vain aikuisille) sekä hyvin varusteltu kuntosali. Viitenä päivänä viikossa on myös ohjattua liikuntaa: Bootcamppeja, Cross Trainingia, Vesijumppaa, vesipalloa, aamulenkkejä ja vaelluksia. Vain joogat puuttuivat tänä vuonna.

Huoneet (perhehuone, reilut 30 neliötä) ovat vaaleat, uudehkot ja siistit. Siivous on 7 kertaa viikossa. Parveke on tilava (siellä mahtuu jumppaamaan) ja ranta on kiva. Rantatuolit ovat hotellin asiakkaille maksuttomat. Ranta ei kuitenkaan ole hiekkaranta, vaan pikkukiviranta. Tämä on hyvä huomioida. Kaikki on tyylikastä, puhdasta, laadukasta ja siistiä.

Uima-altaat ovat valtavat ja niistä löytyy niin aikuisille kuin lapsillekin sopivia vaihtoehtoja. Meidän perheemme viihtyi erityisesti merivesialtaalla. Myös pieni katettu lastenallas löytyy. Lastenohjaajat ovat kivoja ja meidän muksumme (10 ja 11-v) osallituivat joihinkin junioriklubin aktiviteetteihin, kuten vesipeleihin ja pizzailtaan.

Muut lomailijat tulevat pääasiassa pohjoismaista: Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Myös joitakin suomalaisia perheitä näkyi.

2016

Isommat lapset

Aimemmin, kun lapset olivat pienempiä, mentiin lomalla hyvin pitkälti heidän rutiiniensa, nukkuma-aikojensa ja ruoka-aikojensa mukaan. Silloin kävimme esimerkiksi treenaamassa vuoron perään: mies aamupäivällä ja minä iltapäivällä. Nyt voimme käydä treenaamassa yhdessä, myös matkoilla. Joskus myös lapset lähtevät mukaan.

Muistan ikuisesti (ihan hyvällä:)) Kreikanlomiamme, kun lykimme kaksostenrattaita pitkin hotellialuetta ja yritimme vuoropäivinä saada lapset nukkumaan päiväunia samaan aikaan. Nyt nuo ajat ovat muisto vain. Isommat lapsemme ovat jo hyvin joustavia esimerkiksi ruokailuaikojen suhteen ja söimme illallista usein vasta puoli yhdeksän-yhdeksän aikaan illalla.

All inclusive

Tällä kertaa en ottanut lomallemme All inclusivea vaan puolihoidon ja se oli erinomainen ratkaisu. Hintaan kuului siis joka päivä aamiainen ja illallinen (ilman juomia). Lounaan nautimme rantaravintolassa tai hotellin allasbaarissa. Kun ruoka oli maksettu valmiiksi, helpotti se meidän iltojamme, kun sopivaa ruokapaikkaa ei tarvinnut etsiä nälkäisten lasten (ja aikuisten) kanssa.

Teimme kolmen viikon aikana vain yhden ekskursion, yhden päivän veneretken merelle ja snorklaamaan. Olemme olleet myös aiempina vuosina samalla reissulla. Hinta oli meidän perheeltämme yhteensä 80€ Vene lähti aamulla Kolymbarin kylän satamasta ja palasi iltapäivällä takaisin. Suosittelen!

Muita retkiä tai vierailuja lähikyliin tai Hanian kaupunkiin emme tehneet, eikä niitä kukaan meistä kaivannut. Päivät olivat lopulta hyvin samalaisia. Aamupala (aamulenkin jälkeen), altaalle/rannalle, uintia, loikoilua, vesisporttia, siitä huoneeseen, treenaamaan, illalliselle ja nukkumaan.  Luin kolmen viikon aikana lähes 6,5 kirjaa ja juoksin monen monta aamulenkkiä. Kävin salilla melkein joka päivä. Joskus vain tekemässä vartin venyttelyn, toisinaan reilun tunnin kunnon rääkkitreenin. Kävimme myös muutaman kerran saunomassa Spa-osastolla.

Saavutin lomalla myös tämän vuoden treenitavoitteeni eli 10 leuanvetoa putkeen.

Vuosi 2018. Ja TAAAAS sama mekko!

Mikään suuri seikkailu samaan lomanviettopaikkaan vuosi toisensa perään meneminen ei tietenkään ole, mutta oli hauska tavata esimerkiksi erästä ruotsalaisperhettä, joka on ollut hotellissa kaikkina neljänä kertana, kuin mekin olemme olleet. Emme me ihan ainoita Avra-faneja siis taideta olla.

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Töihinpaluuahdistus, ja miten siitä selviää.

kauneus
Kommentit (4)
  1. https://wpsuo.com/
    10.8.2018, 02:10

For audio, one of these encoding reduces the variety of bits required per sampple by aout 25% in comparison with PCM. https://wpsuo.com/

2. Time: We take the ttime wee have to ive you toop quality car service
    inn Vista, and we take tthe time to talk to you about what meaning. http://plymouthcomputerspecs.com/How-to-Exchange-1996-Plymouth-Voyager-4883269-56040616AB-05017588AA-3.8L-PCM-ECM-ECU-Control-Module-Engine-Computer-to-Fix-Issue.html